12 mars 2012

VSI-syndrom

Min man har en dålig vana...han dricker Pepsi Max varje dag. Hela tiden. Själv förstår jag inte detta alls, för jag tycker att om man är törstig så finns det vatten i vattenkran och det släcker törsten mycket bättre än lemonad.
Jag har heller aldrig vant mig med att dricka lemonad. Då jag var liten drack man endast lemonad på kalas. Vi hade det aldrig hemma. Var man törstig drack man vatten, eller som jag...mjölk. Nam! Kall mjölk.
Men....som vi så många gånger förut konstaterat så tiderna förändras...


Okej, så min man har nu då orsakat våran 10-åriga son "vatten smakar illa"-syndromet. Aka VSI-syndromet.
Värsta är ju att då min son dricker Pepsi Max...eller cola överhuvudtaget, så får han inte tag på John Blund på natten.
Så går han då där och klagar på att han kan inte sova och klockan blir jättemycket förrän han till sist och slut somnar. Tom. jag somnar före honom...men okej, det är ingen nyhet annars heller.



Inte nog med det att två av sex stycken nu är smittade av samma "VSI"-syndrom, så har det nu smittat av sig på våran två-åriga tjej. 
Värst är det nu då hon har trotsålder och varje gång jag säger nej, så skriker hon tills hon får sin vilja igenom. Det är liksom "Stå-på-dig-kamp" i detta hus. Dagligen. Flera gånger per dag.
Visst försöker jag vara skarp och säga NEJ, men ibland så orkar jag bara inte. Verkligen inte efter en jobbig dag på jobbet. Då orkar jag inte höra på gråt och skrik, utan ger ibland efter.
Det är också jobbigt då hon ser alla andra dricka, men hon får inte. Tillika så får hon nog själv upp kylskåpsdörren och där luftar hon kylskåpet titt som tätt. Irriterande det också. Jag kokar inom mig och önskar all världens Pepsi Max till understa H***ete! 


Igår drack hon då, titt som tätt, Pepsi Max. Öppnade kylskåpsörren, tog en slurk. Jag hann inte ens alltid se vad hon höll på med, skåpsupare.
När kvällen kom och vi skulle och lägga oss, då var hon såååå trött. Hon schasade bort bröderna hennes från vårat sovrum, för att HON skulle och sova NU. Vilket vrål hon hade, när bröderna störde hennes kvällsritual! Hon har temperament, våran tjej!
Så lade jag mig i sängen och VIPS - hon var igen pigg som en mört. Borta var all pirrighet och trötthet. Nu var det tv:n som gällde!


Klockan var säkert närmare tolv på natten, då hon till sist och slut somnade. Då hade jag legat och "pilkat" redan i ett par timmars tid.
Som tur hade hon inte dagisdag idag, men ikväll skall det bli "Family meeting" angående Pepsidrickandet....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar