18 mars 2012

Ett farväl

Jag fick plötsligt en sådan känsla att NU måste jag iväg och hälsa på morfar, en sista gång. Jag måste få ta farväl av honom.
Jag stack iväg, lite med hjärtat i halsgropen, rädd för vad jag skulle komma att se och uppleva. Rädd för de känslor som skulle välla fram.


Morfars sköterska sade till mig att han är i ganska dåligt skick nu. Jag svarade att jag vet och att det var därför jag kom. Jag gick in i hans rum.
Där låg han i sin säng, det lät som om han snarkade. I själva verket hade han så mycket slem i halsen. Han sov och huttrade emellanåt så att hela sängen skakade.
Jag hamnade svälja flere gånger, för att inte brista ut i gråt.
Där låg min, förr så starka och levnadsglada morfar, och såg så liten och ynklig ut. Han var endast skuggan av sig själv.


Sköterskan förklarade att han hade fått morfin mot hans bröstvärk, men det hjälpte inte. Likaså hade han fått vätskeutdrivande medel, det hjälpte inte heller. Där låg han i sin säng, med munnen lite öppen och slem som rann ur mungipan...
Han hade också andningsuppehåll, titt som tätt. Emellanåt blev det helt tyst, en lång stund. Så kom det där snarkningsljudet igen.


Emellanåt hade han ögonen uppe, men han märkte inte att jag var där. Han såg, men han såg inte. Det var som om han dallrade mellan liv och död. Livets tråd kändes plötsligt så kort.
Jag fortsatte prata en stund med sköterskan, för jag ville få svar på mina frågor: har han värk? Var? Känner han något? Hur länge har han varit såhär? Frågor som det tyvärr inte finns svar till. Sköterskan kan ju inte veta hur han känner sig, jag vet. Men det är svårt att stå där och titta på honom och veta att man kan inget göra. Jag kände mig så hjälplös.
Sköterskan sade att han hade tidigare på dagen velat att någon höll hans hand, vilket hon också hade gjort. Han hade sagt att han inte längre orkar. Han hade lyft sitt finger mot himlen och sagt att han är nu på väg dit upp.


Jag satt en stund vid hans säng och tittade på honom. Alla minnen från "de gamla goda tiderna" vällde fram. 
Jag ser honom stå där och servera kaffe och hemgjord bulle, bulle som han själv hade bakat. Det var den bästa bullen någonsin!
Jag ser honom kasta fram en vits, som vi alla skrattar åt. Varifrån kom alla de där roliga historierna? Allting kom så naturligt.


I mitt minne kommer han att finnas kvar just så här, som den livsstarka och glada människa han var. Så vill jag också att det skall förbli.


Jag steg upp, gick fram till hans säng, smekte hans hand och sade till honom "Nu kan du släppa loss". Jag svalde mina tårar. 
Hela vägen till bilen försökte jag vara stark och kämpa emot mina tårar. Jag klarade det.... nästan.


Idag har jag med tungt hjärta sagt farväl till min kära morfar...



Uppdatering 19.3.2012: min kära morfar somnade in... Vila i frid.

"Det kom en dag en stilla vind och smekte ömt Din trötta kind
Liksom ett ljus som blåses ut
Din levnadsdag har nått sitt slut. Du går ifrån oss, men är ej borta
I våra tankar Du lever kvar."

2 kommentarer:

  1. Även vi var och sade ett sista farväl, samtidigt som man inte ville att det skulle vara den sista. Där låg han på samma ställe som när du var där. Torkade bort det värsta av slemmet som rann ut från munnen. Det gillade han inte/kittlade kanske honom. Han lyfte upp handen och satt den framför ansiktet, som om att du skall inte komma o kittla mig :) Ett par gånger var det som han försökte le åt oss. Han hade fått ett smärtmedicinsplåster på ryggen som ständigt ger honom hjälp, hoppas vi åtminstone. Andningsuppehållen var cirka 30 sekunder långa :( Tror han håller på att få lunginflammation, om han inte redan har. Det kunde inte sköterskorna säga. Stod en stund och "pajade" hans panna, sade hejdå och sedan gick vi med tunga steg bort. Själv vill jag tro att han visste att vi var där. Han ville fira sin 90-års dag, vilket han fick, han ville fira julen här hemma hos, vilket han fick. Nu tror jag att han bara väntade på att "vi alla", dotter och barnbarnen, skulle komma för ett sista farväl. Nu är han redo för att åka hem till sin fru och son :) Men vi kommer ihåg honom som den livsglada humoristiska person. Alltid kommer han att finnas i våra liv och minnen. <3

    SvaraRadera