11 mars 2012

Våren är här!

Jösses så det tar i huvudet att vakna klockan 7 en söndagsmorgon. Men likaså var det igår, klockan 7 vaknade jag. Detta betyder endast en sak: VÅREN ÄR HÄR! För att ännu mera understryka saken, så hade någon planterat Blåsippan ute i backarna står i mitt huvud under natten. Javisst. Våren är här.


Varje vår samma sak. Min egen "inre klocka" byter till sommartid förrän den officiella klockan gör det. Det igen gör att jag i flere veckor före ställandet av klockan, hamnar vakna tidigare än annars. 


Blåsippa (Anemone hepatica syn. Hepatica nobilis)
25 mars börjar sommartiden, så jag hamnar tyvärr vakna tidigare än normalt i ett par veckor ännu. 
Som tur jobbar jag ju på vardagarna, så jag stiger ju upp tidigare än kl 7. Men veckosluten kommer nog att lida av detta en liten tid till.


Men det är nog härligt att våren är här: solen skiner, snön smälter. Tussilagon börjar titta fram. Och jag vaknar från min vintersömn.
Javisst. Jag har alltid varit sådan att jag tycks gå på lågvarv hela vintern. Jag är liksom i dvala. Trött hela tiden och det enda som tycks ge mig mening att leva är mat. Ja precis. Jag äter mera på vintern. Jag lever för att äta och äter inte för att leva....eller hur gick det? Förstås går jag ju upp i vikt, vilket igen får mig ännu mera på dåligt humör.
Men säger de inte att om man är lite rundare så fryser man inte så lätt?? Aaah....så det är därför jag "äter upp mig" till vintern? Precis. Nu förstår jag det också. Ps. Bra förklaring ;).


Då våren är här, vaknar jag och börjar "leva". Jag drar lungorna fulla med luft och "I´m alive"! Jag får mera energi, orkar med mera och får mera inspiration att röra på mig samt äta mindre. Nu börjar livet!


Hur härligt är det inte att känna den varma solen på ens kind? Att känna doften av naturen? Att se blommor som börjar titta fram? Lägga märke till mössöron? Naturen vaknar. Likaså jag.
Livet är härligt igen! Välkommen du kära vår - I´ve missed you so so much!


"Våren är den härliga tid då vi alla skyndar ut i det fria för att äntligen kunna inandas friska avgaser" - Carlo Manzoni - 





1 kommentar:

  1. Jepp, våren är här :) Nog är det underligt att man vaknar så tidigt, även på veckosluten då man skulle få sova lite längre... Här var vi vakna också redan före klockan sju... Låg och funderade om man skulle redan stiga upp men slängde en blick på klockan och konstaterade att det är söndag och klockan är knappa halv sju. Så jag tänkte att äh, lite till. Visste inte att gubben var vaken också, men sedan hörde jag något ljuvligt och då var jag klarvaken :) Han som ligger brevid mig i vår stora säng, (läs lilla, eftersom jag ligger med min stora bak på en 40 cm:s liten del av sängen, varav han har resten ;) ...) spelade en låt i sin telefon. Jag nästan rusade upp och frågade : Vann hon? Jo, svarade han. Oj, va lycklig jag blev :))))) Alltså min helt absoluta favorit i Sveriges schlager uttagning hade vunnit, Loreen med sången Euphoria :) Så man blev på jätte gott humör redan så tidigt på morgon, detta räddade alltså min morgon, att få vakna till en så underbar låt :)

    SvaraRadera