9 mars 2012

Äkta kärlek

Idag vaknade jag med våran Lauri. Han har en väldigt vacker sång, Pieni ihminen, som spelas i radion titt som tätt. 
Idag hamnade jag söka fram denna sång på You Tube och riktigt lyssna på orden. Jättefin text. Han klär i ord det jag så ofta tänker.
Sången handlar om barn, ens eget barn, och hur man som förälder ibland funderar på vad man gjort för att förtjäna en så fin gåva - ett barn? 
Jag tycker varje barn är en gåva, en gåva så stor att det inte går att i ord beskriva. 



Det är ibland tungt med barn, både med små och stora barn. Alltid är det inte en dans på rosor. Det är pirr, knarr och strider, men då dagen är slut och du lägger barnen i säng... sjunger för dem, läser för dem eller håller i deras hand tills de somnar....det är en känsla som inte går att med ord beskriva. 
Eller då du efter en tung arbetsdag kommer hem, och emot dig springer ett barn med armarna utsträckta och du ser glädjen i dennes ögon. Då känner du att du är värd någonting du också.



Ibland brukar jag bara ligga och titta på mina sovande barn, där de ligger i sina sängar och snusar gott.
Då kommer jag ofta på mig själv med att tänka hurdan lyckans ost jag är, som har välsignats med tre underbara barn. Att jag får dela min dag med dem, vara en del av deras liv. Vad mera kan man begära? 


Kort och koncist: jag skulle göra vad som helst för mina barn! De är det dyraste jag har.


Det vackraste i världen






Lauri Tähkä - Pieni Ihminen

Vastaan juoksee pieni ihminen
Hihkuu hyppii kasvot loistaen 
Painaa posken vasten poskeain
Enkä voi kuin kummastella vain

Miksi mulle suotiinkaan
Ilo suurin ihme päällä maan

Niin ymmärränhän sen 
Et sitä ansaitse mä en
Hän on hohde aamun uuden
Saa huolet haihtumaan
kun höpöttää ja naurullaan
herättää hän toiveikkuuden

Kylkeen kömpii pieni ihminen
Katsoo silmiin täysin luottaen
Kanssaan kuljen vielä huomiseen
vaan hän nousee kerran siivilleen

Voi kun en mä joutuiskaan
näistä hetkisistä luopumaan

Niin ymmärränhän sen 
et sitä ansaitse mä en
Hän on hohde aamun uuden
Saa huolet haihtumaan
kun höpöttää ja naurullaan
herättää hän toiveikkuuden

Oma pieni silkkipää
nämä hetken muistoihimme jää

2 x
Niin ymmärränhän sen 
et sitä ansaitse mä en
Hän on hohde aamun uuden
Saa huolet haihtumaan
kun höpöttää ja naurullaan
herättää hän toiveikkuuden








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar