8 mars 2012

Qvinnodagen


"Whatever women do they must do twice as well as men, to be thought half as good. Luckily this is not difficult."
Charlotte Whitton

Idag är det internationella kvinnodagen. Tänka sig, en hel dag bara för oss kvinnor!
En del av oss får blommor idag, andra får choklad. En del kanske bara får en klapp på axeln. En del får ingenting. 
Jag fick en cupcake idag, av min man. En liten, men härlig överraskning! Jag som var förberedd på att inte få någonting, inte ens en önskan om en "Trevlig kvinnodag". Nog uppskattar jag små överraskningar :)

You go girl!
Det känns härligt att ha en "egen dag", att höra män önska oss kvinnor en trevlig kvinnodag.
Att få höra att någon ändå uppskattar oss kvinnor och det vi gör. För jag tycker det är ju vi som får jorden att snurra runt, eller hur?

Jag har nog ibland funderat att nog har män det lätt. 
Ta som exempel min man: han vaknar på morgonen, tvättar sina tänder, lite skäggstubbsrakning och en snabb titt i spegeln. Sen iväg till jobb. 
Det är i stil med "Wash and go".
Så jobbar han, kommer hem. Vid behov för han barnen till träning, annars vilar han en stund. Sedan iväg till träningar eller hobbyn. Hem. Bastu. Några öl. Sofflocket. Tv. Text-tv. Intimitetspirr. Surpuppa. Znark.

Min dag: Jag vaknar, fixar mig för att ens våga gå ut ur huset. Nu menar jag inte att jag måste sätta spackel i ansiktet, utan redan det att få uträtt mitt hår, så jag inte liknar någon som fått strömstöt. Föna och fixa.
Sedan väcker jag barnen, klär på dem och ger dem sitt morgonmål. Lyssnar på när de äldre strider och pirrar om de kläder de skall ha på sig till skolan....suckar....Påminner dem, med några minuters mellanrum, om att vi måste iväg snart.
Så packar jag in barnen i bilen och iväg till skolor och dagis. Svetten rinner. Pustar lätt då jag fått alla dit de skall. Så iväg till jobb. På vägen dit hinner jag ännu ta en titt på baksätet, endast för att kolla att inget barn sitter kvar där.
"Äntligen" på jobb. Jättebrådis. Höra på ilskna kunder per telefon, le och tänka att  "Kunden har alltid rätt". Efter en lång dag, med utredning av diverse problem, så bär det av hemåt igen.
Väl hemma öppnar jag dörren. Emot mig springer ett gråtande barn, som tagit illa upp av något de andra sagt eller gjort. En förklarar vad som hänt under skoldagen, en annan ropar vid förbifarten att han far ut med en kompis. Min man berättar något. Alla pratar och berättar om sin dag i munnen på varandra och jag försöker lyssna på dem alla och försöker svara alla så gott jag kan. Jag känner mig trött.
Klädbyte från officedam till myspys. Tvättmaskinen på, diskmaskinen på. Så göra läxorna med barnen, eventuellt föra dem till träningar (om inte min man har passligt), laga mat. Så kommer barnen från träningarna, jag uppmanar dem att gå i duschen. Sedan söker jag fram följande dags kläder till dem och mig, kollar deras ryggväskor att allt som behövs finns där. 
Kvällsmål, läggdags för barnen. En snabb titt i kalendern, för att kolla att jag inte glömt något viktigt.
Så lägger sig denhär kvinnan i säng och tänker: "Aaah....min tid. Nu är det dags för "Desperate Housewives". Jag ser de första 20 minuterna....så börjar ögonlocken kännas tunga. Före det har ju min man redan några gånger påminnt mig om att det skulle vara dags för lite "intimitet". Huoooh....Orkar inte.
Snart nog sover jag. En bitter man på sofflocket.
Detta är ett klipp ur min vardag. Alltid redo, 24/7.

Ps
Ibland får jag dock ett par timmar fritid också, dvs då kör jag iväg till egna träningar. Och det behövs minsann, för då får jag nollat mitt huvud och spenderat tid med andra underbara qvinns. 


Denna dag vill jag önska alla oss Qvinnor en jättehärlig kvinnodag! Det har vi nog alla förtjänat. 



"It´s a rare man that understands the value of a perfect rose"
- Mary Alice - (Desperate Housewives)






Vaknade med Lenny idag - vilken perfekt sång till äran av denna dag ;)







3 kommentarer:

  1. Alltså såå rooligt. Sätt din blogg på Kvackdammen, där har jag min oxå. Du skriver superbra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Har aldrig hört om Kvackdammen. Måste kolla ;)

      Radera
    2. ...alltså ja e sån nybörjare....bloggjunfru, vet ingenting

      Radera