23 mars 2012

Lost in E

Jag har, de senaste åren, börjat jämföra produkter i butiken. Inte enbart pris, märke och ursprungsland, utan också hur mycket tillsatsämnen det finns i produkterna. Ibland, då jag blir riktigt ivrig, så kan en helt vanlig halvtimmes butiksresa räcka upp till en timme. Think about that :).


Detta är ju mest för att jag tänker på barnens bästa, vill inte att de smäller i sig endast tillsatsämnen. Själv har jag väl fått i mig så mycket redan, så hoppet är förlorat för min del. Men jag tänker på mina barn.
Visst, tillsatsämnen finns ju i nästan all mat, men om jag själv kan påverka på hur mycket mina barn får i sig, så visst gör jag det.


Har ni riktigt på riktigt tittat på produkterna någon gång? Läst vad de innehåller?
Det finns nämligen en hel massa tillsatsämnen inskuffat i produkterna. Man blir riktigt förvillad av alla E:n. Vet inte ens vad de alla betyder, varför de finns i produkterna och vad de är bra (?) för.
Ta två liknande produkter och jämför. Det är stor skillnad, får du se.


Jag kollade tex på sommaren två olika sorter av smaksatt fil, eftersom mina barn gillar fil. Den ena var en billigare version och den andra en dyrare. Normalt skulle jag ju, till en sådan här familj på sex personer, ha valt den billigare. Men då jag började läsa vad de innehöll, så blev jag så förvånad! Den billigare hade närmare tio tillsatsämnen medan den dyrare hade hälften mindre. Gissa vilken jag slängde i min varukorg?


Jag har också jagat knackkorv utan natriumglutamat (E621). Först tänkte jag att det inte finns knackis utan det, men till sist och slut hittade jag: Snellman räddade mig!
Om ni riktigt noga kollar all kött, korv etc så märker ni snart att nästan alla innehåller E621. Men till min glädje har jag märkt att det på senaste tid har utkommit flere köttprodukter, där det redan färdigt står på förpackningen att de inte innehåller natriumglutamat. Yippikayee! Underlättar mitt detektivarbete.


Slutsatsen är alltså den att det finns ju tillsatsämnen i nästan allt ätbart, men man kan visst välja en sådan produkt där det inte finns så mycket av dem - om man har möjlighet att välja? Men okej, det är helt smaksak.
Förstås som med allt som är hälsosamt, så är det ju också dyrare. Men beslutet är ju i sista hand ditt eget. 


Till sist och slut: Äta bör man, annars dör man ;)


E-nummernyckeln 
Natriumglutamat (E621) 
Wikipedia (Livsmedelstillsatser i Sverige)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar