2 april 2012

Väderspratt

Jaa-a, jag tror minsann det var någon som ville spela fan med mig, då jag lurade våran son igår att det snöade. Vädret - mamma, 1-1.
På morgonen då jag vaknade var hela marken vit och inte nog med det, det hade snöat ganska så rejält under natten. Tack så himla mycket bara. Full vinter igen.


Jag kommer osökt att tänka på de vänner och bekanta som på sommaren ojade och vojade sig då det var för varmt. De sade att de kommer inte att klaga ett piip på vintern då det är kallt och mycket snö.
Hur många tror ni har hållit detta "löfte"?

Men det är ju aldrig bra. Det är för varmt, för kallt, för regnigt, för blåsigt, för snöigt, för ruskigt.... listan är lång.
Själv tycker jag det finns något positivt i det negativa. Allt som oftast. Det gäller bara att hitta det positiva. 
Idag kan vi ju tänka att naturen ger dem en chans, som inte ännu gjort snöbollar, snögubbar eller åkt pulka ;). Än hinner man, om man är riktigt snabb.


Jag kan ärligt säga att jag gillar inte alltför varmt, för då orkar jag inte göra så mycket. Man blir som en disktrasa. Slö, slapp och likgiltig.
Jag gillar heller inte hösten med mycket regn och blåst.
Ni kan kanske höra mig klaga, men aldrig med orden "Jag kommer inte att klaga under vintern/sommaren/hösten/våren..", för jag klagar helt öppet ;). Om jag klagar.


Men, till sist och slut, fast jag inte gillar alla väder eller alla årstider, så är jag ganska så nöjd med att bo i ett land med fyra årstider. Det är inte sol och värme året runt. Likaså är det heller inte snö och kallt året runt, trots att det ibland känns så. Alla här i världen har inte sådan här lyx.
Tillika kan jag säga att jag njuter hellre av lite snö än tsunami, tromber eller tropiska cykloner. Och varför börjar de alla på T?? Hmm...


Så fast det tar i huvudet alltid nu och då, så visst är jag glad att jag och mina barn får uppleva allt detta - på ett år ;).





"Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up, snow is exhilarating; there is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather" ~John Ruskin~



1 kommentar:

  1. Instämmer, kära du. Jag tycker inte heller om när det är för varmt. Orkar ju inte göra nånting annat än sitta i skuggan och smutta på en drink. Men det kan man ju inte göra. Grannarna kan börja prata:)

    SvaraRadera