10 april 2012

Hårfight

Igår klippte jag håret på mina gossar. Båda ville ha "skalligt", dvs kortsnaggat hår. Jag var helt förfärad och försökte få dem att tänka om.
Men hur de nu sedan pirrade och pirrade, så gick jag med på att klippa deras hår kort - jättekort. Snaggat.
Måste nog erkänna, så här efteråt, att det sved nog en aning att se massan med hår på golvet då jobbet var över... Så mycket hår lämnade de efter sig att någon baldis skulle nog ha haft användning av det. 
Inte kunde man heller använda dammsugaren för att suga upp håret, för det skulle nog ha blivit propp i röret - på riktigt! Vilken hårmängd, alltså!


Becks i snaggat = snyggt
Nu ser då mina killar ut som två små nazister! Inget vidare kul att tänka så, men så är det. 
Äldre gossen har också några gluggar i munnen, efter att ha tappat några tänder. Nu håller han på att knika loss ett par tänder till. Så efter det ser han ju ut som en värre fånge. Hår- och tandlös!
Men om vi nu ser någonting positivt i hela denna hårfars så är det ju det att håret är lättskött och det växer ju snabbt. Så jag får väl ta och försöka tänka positivt?


Sedan har vi ju våran tös, som blev så arg och ledsen när jag inte gick med på att klippa hennes hår att hon fick ett vansinneutbrott. Hon ville ju också ha likadant hår som bröderna hennes!
Vacker ändå, Natalie Portman
Men den fighten vann jag, för jag vill inte ha en 2,5-årig "Sinead O´Connor" här hemma. 
Nej, min tös skall ha långt hår, i varje fall så länge jag får bestämma... och med den här farten kan mitt övergrepp nog snabbt ta slut för hon är så jätte envis och har så stark egen vilja. Vi tar nog ihop ofta, jag och hon, för hon testar hela tiden hur långt hon kan gå. När ger mamma efter? Det är nog en liten Titanernas kampf här hos oss, varje dag!


Men kort och koncist: OM ni ser tre barn som dallar omkring på stan i snaggat hår och varav en är tjej och två är killar, så kan det nog bra vara mina kids. Och då vet ni - då har denna mamma förlorat sin kamp mot hårfighten! Forever.


"How can I control my life when I can't control my hair? " ~Author Unknown~



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar