6 april 2012

Bakgrundsjobb hemma

Långfredag skulle det vara idag då.
Tidigare, i min ungdoms år, tyckte jag att Långfredagen var på riktigt lång. Den tycktes aldrig ta slut. 
Men nu - vart tog den vägen? Klockan är redan 17 och inte många timmar kvar av denna dag. Vad har jag gjort?
Jo, jag borde ha städat och bytt gardiner, men så blev det inte.
Istället har jag haft tvättmaskinen på, fixat mat...och en massa "osynligt" jobb för vårt fotbollsgäng. Backgroundjob, ni vet.
Det tog flere timmar, men jag kan garantera att ingen av tjejerna vet att något är gjort :). Men okej, så är det ju nog annars också. Jag menar inte enbart vårt fotbollsgäng, utan ta tex. hemmet.
Där går jag på: städar, plockar undan och bort saker, lagar mat, har bykmaskinen och diskmaskinen på, tömmer dem, viker kläder in i skåp - listan är lång. Det är sådant som ingen ens märker i vårt hushåll, det är bara något som händer. Wips - oj, vi har mat på bordet! "Var är mina kläder?" - "I skåpet ditt". 
Japp, mitt liv i bild
Ibland har jag frågat barnen hur de tror att kläderna hamnar in i skåpet - flygande?


Ibland har jag också funderat om det är någonting enbart karafolket har, nån gen eller något som får dem att bli så extra beroende av kvinnan just hemma och att deras hjärna slutar fungera då de kommer in genom dörren - hem. Sätter de hjärnan på knaggen också?


Ta tex. en sådan sak som att de letar efter något klädesplagg. Jag svarar dem att det finns i ert skåp. Så går de fram till skåpet, tar upp dörren och ropar: "Jag kan inte se det!"
Jag brukar dra en låååång suck vid det skedet och så ropar jag tillbaka: "Du skall inte enbart ta upp skåpdörren och titta, du måste också använda dina händer. Plagget hoppar inte i din famn!" What the... 
Detta gäller allting de försöker hitta i hemmet, en skruvmejsel inomhus, någon räkning någonstans, kläder, tidningar... ja, allt. Men i sitt skjul eller garage, där hittar de nog sina grejer! Underligt, men sant.
Okej, detta är de "trebenta" i vår familj. Skolning följer...


Tillbaka till Långfredagen. Nu är klockan snart 17.30, så jag hinner nog lite städa än. Om jag bara ids ;). Dags att ta itu med "Städtanten-look".
Zoronoi och happy ending!


Cleaning your house while your kids are still growing is like shoveling the walk before it stops snowing.  ~Phyllis Diller~ (Phyllis Diller's Housekeeping Hints, 1966)


Housework is something you do that nobody notices until you don't do it.  ~Author Unknown~


Så sant, så sant... Suck.



1 kommentar:

  1. javisst e de ett så otackasamt jobb man håller på med här hemma,då när de blir ogjort då först syns det, hohoh puh o stön men en glad påx åt dej kära vän

    SvaraRadera