29 april 2012

Mvh, Husmusen

Alla frågar mig vad vi skall göra på Valborg, dvs vappen. Jag suckar inom mig, för jag tycker det är verkligen inget extra med vappen. Det skall bara göras något extra av den. Det skall firas med ballonger, mat och dryck. Och gott sällskap. Okej, inget illa med det. Låter skoj.
Men har man tre barn, varav en är ganska så liten än, så har man inte mycket inspiration eller ens ork att festa och fira. Man måste ju vara pigg och kry följande morgon igen. Tidigt. Kan inte ligga och dra sig till halva dagen.
För det andra jobbar jag ju helt som normalt i morgon, vilket igen betyder att jag kommer hem trött och somnar min vanliga tid, dvs senast klockan 22.
Det enda jag hade tänkt denna vappen var att äta gott med familjen, titta på tv och dricka några long drinks. Kanske spela Wii eller Playstation (Singstar) med barnen.
Helt enkelt myspys med familjen.


Min man skall vara ledig i morgon. Han frågade mig om jag funderat något extra till vappen. 
Jag gissade redan vad som komma skulle...
Jag svarade "Nej, har inte planerat något extra och för det andra jobbar jag helt normalt i morgon."
Så kom det: "Ja, min syster ringde och frågade vad vi skall göra. Jag undrar om hon och hennes familj skulle vilja komma hit?"
Suck! Suck! Suck!


Jag är det absolut mest oaktiva och ointresserade fruntimret, angående att ställa igång till fest eller ens bjuda gäster att fira en kväll hos oss. Jag helt enkelt gillar inte det. 
Jag stressar jättemycket inför varje fest. Det skall städas så allt glänser. Och då ingen i familjen är intresserade av att hjälpa till, så hamnar jag städa hela huset och ännu rusta till mat och planera för hela kvällen och servera dem alla medan gubben sitter och håller sällskap med våra gäster. 
Ja, för honom är det ju skoj att bjuda in gäster, men inte för mig som hamnar hålla på och nojsa hela kvällen. Blir inget umgänge för min del. Till sist rumlar man i säng, ännu tröttare än vanligt.


Detta betyder heller inte att jag är den som gärna går på alla tillställningar. Nej. Jag är helt enkelt för boring. Helt enkelt för att jag redan, medan festen är i full gång, funderar på följande morgon, då lillan vaknar - uppe med tuppen. 
Jag kan inte hålla på och festa till småtimmarna, eller dricka mig full och tänka någon annan sköter lillans behov på morgonen. Eller fixar mat till familjen. Nej, det är allt på mitt konto. Det betyder att följande morgon är som vilken annan morgon som helst. 
Ja. Jag kan inget annat konstatera än att jag är en husmus. Jag trivs mest av allt hemma. Det igen gör mig säkert till en trist en.


Detta är mitt liv nu, som småbarnsförälder. Kanske då barnen blir större, kan jag sluta med mitt evinnerliga stressande och njuta av att ordna till fest och gå på tillställningar? Vem vet? Kanske jag riktigt brakar loss sedan? För det sägs ju att "I de lugnaste vattnen går de största fiskarna". Det återstår att se...


My life, as it is

2 kommentarer:

  1. Du är absolut inte tråkig. Allt som du skriver låter vettigt. När våra ungar var små var jag precis likadan. Karln var och festa och jag var totalt nöjd med att vara hem, se på leffa och äta bulla och dricka kaffe. Dessutom behöver inte alla vara festprissar, hur skulle världen se ut då? Nej, njut du av det som du njuter av med all rätt i världen.

    SvaraRadera
  2. håller med, njut, o att stressa inför fester e helt naturligt, just nu stressar jag för de minsta lilla, någo som aviker från en vanlig vardag, men jag vet att fredag kväll när vi bada bastu o äti munkar o lilla W har somnat, då e jag ledig några timmar o behöver int vaka på natten, då tar jag lite vin, äter gott o njuter av en stilla o tyst stund i veckan, de e jag fan värd också, de får min karl höra hela tiden, o jag e nöjd med de. man ställer o styr sina liv som man vill ha dom, o visst njuter vi N ? natinati

    SvaraRadera