7 april 2012

Lika som bär

Idag såg jag ett par utanför butiken. Båda hade likadana Skoda-mössor på huvudet. Mössorna var det förstås inget extra med, men detta fick mig osökt att tänka på de par som klär sig lika tex. när de är och shoppa eller redan på en liten promenad. Förstås har mannen blåa kläder och kvinnan röda, men annars är de lika klädda. 
Hohhojjajjaa....
Har ni sett detta fenomen?

Det är bara att ta sig ut på en promenad, då ser man dessa ståtliga par. De kanske inte går hand i hand, men outfiten är den samma. Endast färgen skiljer dem åt. "Flick- och pojkfärgerna" så att säga.

Jag och min man har flere gånger diskuterat detta fenomen. Själv kan jag ärligt sagt säga att det kommer inte att komma en sådan dag då ni ser oss två ute på promenad, iklädda precis likadana kläder. Jag tycker det är lite löjligt, men tillika sött....eller...är det? Jag vet inte riktigt själv heller, men det är nog verkligen inte min stil.
 
Skall man tänka sig att dessa "look alike"-par är så väldigt förälskade... eller skall man tänka sig att det är qvinnan i familjen som har shoppat dessa kläder till både sig själv och sin man?
Har hon då stått i butiken och tänkt: "Oj, så härligt. Dessa bara måste jag köpa till mig och min man. Det skulle se så härligt ut då vi går på promenad tillsammans lika klädda. Alla skulle genast se att vi hör ihop!". 
Och hur har hon fått sin man att gå med på detta?
Eller kanske det är mannen som är så romantisk att han tycker det är så sött och gulligt att promenera på stan i lika outfit? Vem vet.
Är detta ett tecken på att man verkligen hör ihop och är detta verkligen det enda sättet att visa omvärlden detta... eller är detta mera ett tecken på att mannen är en toffelhjälte? Säg mig o ni visa typer.... för jag tycker detta är endast löjligt. Skrattretande löjligt...

"Husband and wife come to look alike at last" ~Oliver Wendell Holmes~ 

 





 




2 kommentarer:

  1. ja sku nog säga att karln e under tofeln, de har jag o kika på ibland me mikke o skratta högt, jag har alltid tänkt att de såna där pruttviktiga människor som vill visa hela världen att de har ett bra o funktionellt förhållande o att vi alla blir gröna av avundsjuka. men halllååå egentligen e ju ingen så lycklig. bara när man e nykär eller vart ihop typ en evighet ;) sköna drömmar

    SvaraRadera
  2. Jo, hahahaaa :) Detta är en syn man ibland ser, inte så mycket här på "lande" men nog där "i stan" ;) Har faktiskt många gånger tänkt på samma sak, vad är det som får dessa människor att gå klädda i samma outfit... Jag tror att jag aldrig sett såna som går med "icke märkeskläder outfits" utan dom alltid är märkesvaror av de dyraste lag. Då tror jag att dessa människor vill visa att de har massor med pengar, därför också gå klädda i det bästa och viktigaste. Eller sen då just tvärtom, om det är såna som inte har råd att skaffa fina ordentliga outfits, köper det billigaste för att ha nånting, o då blir det förståss åt mannen den blåa och åt kvinnan den röda ;) Nu när jag riktigt börjar tänka på saken så jo, vi hade i barndomen på samma gata ett par, Lea och Raimo, och dom hade faktiskt precis likadana "tuulipuku" dräkter, exakt samma färg... Månne dom har kvar dom ännu idag ...hmmm... :) Ja, o de var faktiskt fattiga människor så kanske det gick precis till som jag skrev tidigare, man köpte det man hade råd med?! Själv tycker jag att det är till en viss mån nonchalerande att "måsta" gå med likadana dräkter, speciellt när man vet hur man själv tänker om denna sak. Jo jag kunde nog ha t ex likadan rock som gubben min, om vi båda gillade just den sorten av rock, o det är faktiskt många gånger jag går med hans rockar, men jag skulle aldrig gå ut offentligt med exakt likadana dräkter, jag tror att jag själv skulle skratta ihjäl mig före det skulle hända :)

    SvaraRadera