26 juni 2012

Tysta passet


En perfekt bild jag hittade på google ;)


Det är ganska så konstigt, att då man borde vara extra försiktig eller extra tyst, ja då händer det precis tvärtom. Detta har jag märkt många gånger, redan med mig själv.
När barnen sover, försöker jag vara tyst och inte föra något oljud. Vad händer? Jo, jag går mot tex. en stol och släpper några "tysta" svärord. Jag försöker ta något kärl ur skåpet, och det klirrar till. Lägger på kaffet, för jag vill avnjuta morgonmålet... kaffet puttrar på.
Någon ringer eller bankar på dörren då barnen sover, detta händer redan lite efter klockan nio på morgonen. Varje morgon. Oftast pojkarnas kompisar. Ibland Jehovasvittnen, ibland arbetskarlar.

Detta om tystnad, får mig att tänka på då jag gick på första klass. Då hade våran lärarinna ett häfte, där hon skrev upp vem som kunde vara tyst längst. Detta kallades "Tysta passet".
Med detta pass hotade hon oss varje gång, om vi inte kunde vara tysta på timmen. Där stod antagligen någons namn, med blodröda bokstäver? Eller skrev hon allas namn där, och antalet tysta minuter? Skrev hon endast dens namn, som kunde vara längst tyst? Eller tvärtom? Tja, vem vet. Inte kollade vi ju aldrig hennes häfte precis.
Om jag kommer rätt ihåg, så tilldelades ingen någon vinst för att ha kunnat vara längst tyst. Vi var väl rätt dumma vi, som inte fattade begära vinst om vi vann! Synd man kommer på detta först nu, efter 30 år...




4 kommentarer:

  1. Ha-ha-ha. Det är så sakutis sant. Jag kan absolut inte vara tyst när jag måste vara.
    Ifall jag själv ähum, någongång vill ta en tuppis, gissa vilken trafik det är då. Dörren, telefonen ringer.

    SvaraRadera
  2. sama juttu här, men oftast e d egna ungarna som har nois, om de mina lortar som springer o plingar på klockan nio så säg åt mej, men dom brukar nog sova längre på morgnana, oftast. om jag själv har meteli så de kan gå hur man än slår tår, bankar huvu eller balanserar på någo legobilar, men fan om nån då vaknar då exploderar de rikit ordentligt, då kan man börja hoila alla inte bibliska ord, o väcka hela huset, de nog ganska normi mårån här hos oss.

    SvaraRadera
  3. Nä, d e coolt, grannen. Int e d dina sötnosar. D e förstås helt okej att barnen vågar komma o ringa på, så ska d vara. Men kl 9? Menar, d e semestertider o man vet ju int va folk grejar om kvällarna o barnen vill ju va opp så länge som möjligt o så länge dom får. D betyder att dom förstås sover lite längre på moron. Hoppeligen, i varje fall ;).
    Ja ha sagt åt våra gossar att tidigast kl 10 får dom fara o ringa på, just för att d råkar va semestertider. O för att man int sen ser dom på hela dagen sen, så nog kan dom ju va hemma en liten stund ens på moron o ta d lugnt o spendera tid me mamma åxå :D

    SvaraRadera
  4. Ja o d där me att om man själv sku få en tupplur. Ja... när månne ja senast ha sovi tuppis? Måst nog ha vari före Tara...På riktigt. I d här huse får man int sova. O sku man få, så e d max 15 min o så skriker nån, telefonen ringer (som annars int ha ringt på flere dgr, men förstås just då), nån behöver hjälp i vessan eller ska ha mat... D kommer gäster (som d heller int brukar koma annars)... eller så e d någo ana. Så ja ha liksom skippa d där me att ens försöka ta en tupplur, blir bara så jävla förbannad när ja int får sova :D

    SvaraRadera