2 juni 2012

Sista skoldagen

Så var det klappat och klart.
Skolåret avslutat.

Det var "Den blomstertid nu kommer" och glädje i luften, trots detta eländiga väder.


Tittade mig omkring på alla de festklädda barnen. Det var lackade tånaglar, smink, vackra klänningar och stiliga kläder. 
Avslutningen inleddes med sången: "Sommarpsalm", som både föräldrar, mor- och farföräldrar samt barnen skulle sjunga.
När sången var slut, hörde jag en tjej i klass 4 eller 5 säga: "Jag kund int alls den där biisin".
Jag tyckte det var så roligt att höra, så jag hamnade nog lite småle åt saken. "Biisin". Att kalla en psalm för "biisi" lät nog ganska så roligt, må jag säga.


När det officiella var över, förflyttade sig barnen till sina klasser där det blev utdelning av betyg. 
Då betygen hade utdelats och läraren hade önskat eleverna en riktigt skön och trevlig sommar och konstaterat att nu var det fritt fram att avlägsna sig och inleda sommarlovet, utbrast en elev: "Äntligen!".
Ja. Så är det ju - äntligen! Barnen har jobbat hårt hela läsåret, så nu är det nog dags att ladda batterierna. Äntligen.




1 kommentar:

  1. Äntligen säger jag med. Trist med dethär arktiska vädret. Trevlig semester.

    SvaraRadera