20 juni 2012

Bilfeber

Aaaah, mitt arma huvud - full med bilar. Märke, modeller, storlekar, maskiner, läckerheter, PRIS...
Ja. Vi är på väg att byta bil och vi behöver en bil för 6 personer. En som dricker mindre än vårt nuvarande vrålåk.
Min man är inget vidare intresserad av bilar, jag kanske desto mera. Jag vet vad jag vill ha, men tyvärr är det oftast ganska dyrt. Detta gäller allt, inte enbart bilar. 
Och ju mera jag tittar på bilar, desto mera rinner dreglet. Wow, vilka alla läckerheter man eventuellt kan få! Jag känner mig som ett barn i godisaffären. 
Jag ser någonting jag gillar... efter en stund ser jag något jag gillar ännu mera... och så håller det på. 
Men så tillbaka till verkligheten. Man kan inte få allt man vill ha. Det är som en kalldusch.


Så eftersom min man inte är intresserad av bilar det minsta lilla, så är det upp till mig att sitta på nätet och tittalura. 
Värst är det ju då man inte vet vad allt betyder: EPS, VSC, Aktiva nackstöd. Wtf? Vad betyder det? Aktiva nackstöd? Masserar de min nacke? Har nackstöden högtalare, så musiken kunde höras därifrån?Eller betyder det att varje gång en kvinna kör, så ger de aktiva nackstöden råd hur man skall köra? What? Knappast. 
Bilvärlden är full med mysterier, för en qvinna. Just då jag tror jag har förstått någonting, så blir det tvärvändning. Nehej, det var ju inte så heller. Igen googlar jag.
Vad är bra, vad är dåligt? Hur välja mellan två nästan likadana bilar? En liten bokstav eller ett litet ord kan betyda så mycket mera än vad man tror. Jag blir inte klok. 


Ser lätt ut, men är ju jävla svårt faktiskt

Jag vet dock vad vi behöver, jag vet vad vi vill ha och inte vill ha. Jag vet ungefärligt pristak. Detta är det bra att utgå ifrån. 
Får se vad det blir... om det blir något överhuvudtaget ;)

Och till andra problemet: hur skall jag få min man med och provköra? Eller ens och titta?
Han är nog ense om att vi borde byta bil, men det är så jävla svårt att få honom med till bilaffären. 




Har någon annan samma problem med att få med sin man till bilaffären, eller har jag "fått" detta exemplar som stod sist i kön då Gud utdelade "Ny bil varje vår"- behovet? Måtte ha stått miljontals karlar i kö före honom... Rättare sagt: min man var inte på plats överhuvudtaget.


3 kommentarer:

  1. Nix finns inte på min karta. Min karl är biltokig. Han läser biltidningar är på nätet och kollar HELA tiden. Fast han gillar mest att titta på gamla bilar. Själv är jag nog ganska ointresserad. Fanskapet skall starta och vara tankad då är jag nöjd.

    SvaraRadera
  2. min karl byter bilar lika ofta som jag undisar typ, han rekommendera en zafira till er, bensasnål, äldre modellerna ganska billiga o håller bra, vi har själv haft 2, jag hoppas ibland att han int sku va så biltokig, för han tycks int kunna se på bilar.höhöhöhö ja gillar min 1969 bubbla som jag fick idag tillbaks,o hoppa att den går genom besiktnig imårrn,

    SvaraRadera
  3. ja blir tokig! att få med bisin ti bilaffär är... ett jävla långt projekt! d hinner bli skilsmässa före d, för så myky olika tänker vi om denhär issuen, hahaa :D MORR!

    SvaraRadera