20 maj 2012

Vårt hem just nu = bobbornas paradis

Idag ett besök på jouren.
Jag hade tänkt vänta till i morgon med att åka och visa våran 10-åring, som nu ligger femte dagen i hög feber, hostar, har huvudvärk och är allmänt svag. Han orkar inte vara uppe på benen, endast i några minuter...


Jag ringde jouren och de bad mig komma genast, så de kunde ta blodprov. Så stack vi iväg.
Förstås iddes jag inte berätta för min son vad som skulle göras, jag vet att han är livrädd för sprutor och det kunde bli rätt krångligt om han spände sig för mycket.


Så till labben. 
Där förklarade jag för pojken vad som skulle göras. Jag såg han höll tillbaka sina tårar. Han var rädd.
Jag förklarade att han skall inte titta på vad som görs, utan tänka och se på annat.
Allting gick bra till sist och slut, förutom att pojken var vit som ett lakan efteråt. Han darrade som ett asplöv, så han fick sitta kvar en stund till. För att lugna ner sig och samla krafter.


Sedan gick vi sakta till väntrummet, där vi skulle vänta på läkaren.
Han klagade på att det kändes så konstigt i huvudet och han kunde inte se ordentligt. Jag tror han var lite i chock och tvinnig i huvudet, stackarn. Svindel.


Som tur hittade vi en säng där han kunde ligga tills vi blev inkallade till läkare.
Blodprovet visade inget extra. Läkaren förklarade att detta var antagligen bara ett virus. 
Är detta bra eller dåligt? Att inte få ett svar på vad detta är?
Visst skulle man ju vilja ha svar på vad detta är för en stark bobba...


Så iväg på svalgprov. 
Som tur visste inte pojken vad det var frågan om, annars skulle han ha spännt sig för den saken också. Det var bara att öppna munnen och säga Aaa... tillika som vaddpinnen stacks in i munnen. Yök.
"Vad var det där för nål de stack med, varför?", var frågan jag fick efteråt. Det var bara att förklara vad sköterskan gjorde och varför.
Stackars liten, han vågar nog aldrig mera komma med då det gäller att gå på läkarbesök.


Nu får vi då vänta på svar till onsdagen... äta värkmedicin och hoppas på att bobban skall försvinna snarast möjligt.
Trist att se pojken vara i så uselt skick. Han orkar inte mycket annat än titta på tv och sova...




"The greatest wealth is health." ~Virgil~

1 kommentar:

  1. Stackars honom men han var modig. Hoppas inte de andra får det.

    SvaraRadera