17 maj 2012

Allting har sin mening

Ett motto som jag håller som "mitt" och som följer med mig genom livet är följande: "Everything happens for a reason". Ack, det är så sant.

Första gången jag hörde detta, var i serien "Lost"  där rollfiguren John Locke konstaterade att allt har sin mening. 

Ju mera jag började fundera på saken, desto mera höll jag med honom. Håller med ännu.

Vi kanske inte alltid förstår vad som är meningen med det som händer. 

Det kan vara negativa eller positiva saker. Det som orsakar frågan "Varför?" är ju nog oftast de negativa sakerna och det är då vi funderar på varför det hände? Vi vill förstå och vi vill få svar.
Jag vill nog påstå att vi oftast inte funderar på orsaken till positiva och glada saker som händer, vi är bara glada över att de händer.
Orsaken till allt det som händer kanske vi inte förstår just då det händer, men efteråt kanske vi får svar på frågan: varför? 
Detta kan dock ta tid; dagar, år eller årtionden, men svaret får vi till slut. Det är så jag resonerar.


Vi tar som ett litet miniexempel: 
Vi hade fixat barnvakt och det var meningen att vi skulle delta på firmafesten igår, jag och min man.
Jag hade lite stress (surprise, surprise) över min klädsel.... och hade inte pengar över att inhandla nya kläder.
Likaså stressade jag smått över tidsbrist och hur vi skulle hinna med allting i tid. Att söka barnen från skola och dagis. Hinna hem och fixa sig. I tid till fest. Hur barnen klarar sig med mormor? Eller kanske mera, hur mormor klarar sig med barnen? Går allting som det skall, blir det problem?
...så blev jag sjuk. Problems solved! Jippii för den saken!


På eftermiddagen blev jag förvånad, då våran yngre son sade att brorsan hans ligger och sover.
Jag trodde han lurade mig, för våra pojkar brukar inte sova på dagen. Jag 
gick för att kolla saken och visst - där låg gossen och sov.
Jag tänkte för mig själv att nu är nog allting inte som det skall vara, detta är inte normalt. 
Jag kände på hans panna och visst - han var het. Inte varm, utan het. Han klagade också över hård huvudvärk. Febertermometaren visade 38.9. 


Så visst var det någon mening med det att jag inte kunde delta på våran fest. 
Någon behövde mig mera den kvällen! Någon som var mycket viktigare än festen.





2 kommentarer:

  1. Det lär vara nånting i svang igen. Hoppas han tillfrisknar snart. Är du själv frisk?

    SvaraRadera
  2. ja ser nog ljus i tunneln. men d e ledsamt me N, när han har över 39, närmare 40 feber o klagar över huvuvärk... ledsamt o se. blir nog ingen skola för honom i moron...

    SvaraRadera