6 maj 2012

Sköt era egna affärer, tack

Jag förstår inte människor som alltid blandar sig i andras affärer. I andras liv. 
De tror sig veta bäst om allt och om hur var och en skall leva, och de är verkligen inte blyga för att komma fram med sina åsikter vare sig deras åsikter är rätt eller fel eller trots att de inte har en aning om hur den andra människan lever. Nej. Fram med egna åsikter bara! Skit i om den andra tar illa upp, för denna typ av människa har alltid rätt och vet och kan allt.

De tror sig veta allt om hur den andra lever och vad den håller på med. Det som de inte vet, så fantiserar de och av aningar och fantasi så bildar de en bild av hur deras medmänniskor lever. Javisst. De känner ju sina medmänniskor och deras vanor som sina egna fickor? Not. 

Jag har flera gånger stött på sådana personer som vet och kan allt och är snabba med att säga sina åsikter om hur saker och ting skall vara, eller hur något skall skötas, utan att tänka sig för hur den andra känner sig efter deras utbrott. Att ta andra i beaktan är inte deras starkaste drag inte. 
Man skulle ibland ha lust att säga  "Tänker du inte alls förrän du öppnar munnen?".

På fredagen åt jag min lunch i matsalen på jobbet. Jag hann just lägga brickan ner på bordet, då fru Besserwisser kommenterade: "Varje gång du äter, så har du en chokladstång på brickan. Jag har sett dig varje dag, du köper alltid en chokladstång". 
Jag blev smått irriterad och orden bara bubblade ur mig. Jag, som aldrig brukar besvära mig med att svara på sådana här kommentarer, men nu fick jag nog. När hon alltid måst blanda sig i andras affärer! Jag har fått nog.
 "Hur kan du säga att jag köper en chokladstång varje dag, då jag inte har ätit här i matsalen sedan måndagen?" Till vilket fru Besserwisser svarade att hon har bara lagt märke till att jag äter choklad ofta. So what? Vad har det med henne att göra? Inte är det hon som behöver betala. Inte är det hennes kropp det är frågan om. Fan - vad har hon med det att göra?? Håll käften fast! 

Okej. Detta var förstås en liten bagatell. Men denna fru Besserwisser brukar alltid kommentera andras liv eller på något sätt blanda sig i hur andra lever; vad de äter, dricker, gör på sin fritid eller vem de umgås med. 
Hon är snabb att ge råd och hon vet och kan allt - om allt och ingenting. Hon är perfekt på det hon gör, hon gör aldrig heller misstag. Denna person är ju själva perfectomento. Hennes man är perfekt. Hennes barn är perfekta. Ett jävla perfekt liv hon lever. Skryt, skryt, skryt. Jag orkar inte ens lyssna längre. Måste vara stressigt att leva så?
Hon är också väldigt nyfiken, vill veta allt om alla. Jag brukar försöka att inget säga, för jag ser hur hennes ögon är fulla av iver att höra vem som gjort vad och med vem. Det stör mig väldigt mycket. Jag orkar inte med sådana människor... 
Därför flippade jag denna gång, då hon måste kommentera allting. Även småsaker. Mina saker.



"The only fool bigger than the person who knows it all is the person who argues with him" ~Stanislaw Jerzy Lec~




1 kommentar:

  1. Kändes säkert bra att säga ifrån. Jag brukar ibland bli lite rädd för mej själv när jag säger ifrån. Rädd för att jag kan bli så arg.
    Men strongt av dej.

    SvaraRadera