30 maj 2012

Tere Tulemast!

Hemkommen efter en mycket trevlig resa till Estland.
Okej, det var jobbresa, men en trevlig sådan. 
Jag var och hälsa på mina kolleger i Keila, samt diskuterade jobb och förbättring.
Tillika bekantade jag mig med mina jobbkompisar jag hade med mig från Finland. Måste säga att det var mycket skratt, mycket mat och härligt väder. I so like!


Jag har varit till Estland för about tio år sedan. Min minnesbild av Estland var alltså smuts, Lada, Mosse, alla kör helt hur de vill - dåraktigt, dåliga vägar och förstås "Mustamäen tori". Det var Estland i mina ögon. Därför har jag inte varit så intresserad av att resa dit heller...

Förvåningen var ju stor när jag såg Tallinn i "dagens läge". 

Staden ser nuförtiden ut lite som Helsingfors. Och det var vackra parker och städigt runt omkring. Ingen smuts och inget elände.
Det finns Sokos Hotel, andra fina hotell och byggnader, Seppälä, Lindex, Hesburger, Esprit - för att inte prata om mysiga gamla stan där vi också dallade omkring.
Det var "Vana Tallinn"-vecka så i gamla stan var det hålligång med sång, dans och uppträdanden.
Att sitta i solen på en terass, äta sin pizza och mysa - nice!
Skulle gärna ha stannat en natt till.


Tillika kan jag säga att några kilometer utanför Tallinn centrum så såg det ju helt annorlunda ut. Rasfärdiga hus och dåliga vägar.
Men det har gjorts en stor satsning på Tallinn centrum, det såg man ju också på priserna i centrum. Och centrum är ju det turisterna ser då de åker i land. Vackert så.


Scotland Yard
Som matställe kan jag verkligen rekommendera Scotland Yard. God och billig mat samt snygg inredning. Kan man säga snygg?
Det var liksom tufft, snyggt... Med gammaldags anda. Pistoler och handbojor på väggarna. Blues Brothers sittande i båset bredvid. Bakväggen bestod av en enda lång bokhylla. Foton från början av 1900-talet på väggarna. Gamla mopeder. Velocipeder. 
Alltså jag kan inte beskriva det i ord, men mysigt var det och dit far jag nog på nytt nästa gång jag besöker Tallinn.
Tar mig i huvudet att jag inte tog några foton...


Men som alltid: borta bra, men hemma bäst. Det är nog ändå alltid lika roligt att komma hem. 
Jag nöjer mig med en "snabbis" nu och då. Det är liksom lite som att "vara på främmande" ;).


Tallinn by night








1 kommentar:

  1. Tere tulemast tillbaka till Borgå. Låter som en bra resa. Skönast är nog enligt mej att komma hem tillbaka.

    SvaraRadera