4 maj 2012

Sverige i mitt hjärta

Hälsningar från Sverige! Jajamensan.
Hade en väldigt lyckad resa, trots att det var en jobbresa. Skulle ha velat vara några dagar till. 
I Sverige var det soligt och varmt, +19 grader. Där gick de i shorts och t-skjorta och lapade sol. 


Då vårt möte var slut för dagen, checkade vi in på ett hotell, jag och min boss, aka The Chief. Sedan iväg för att försöka finna en restaurang med uteterass, så vi kunde avnjuta "några" i solskenet.
Vi gick och gick. Och gick. Inte en enda terass! Det enda vi såg var Sportia, Intersport, Hästsport...ja, sport tycks de i varje fall vara intresserade av i Kungens Kurva. Inte att dricka.


Vi kände oss som äkta finska suputer, då det enda vi kunde tänka på var cider, terass och sol.
Hjälpte inget annat än att ta oss in i en mataffär och köpa några kalla. Sedan ut i solen. 

Vi bänkade oss på en sten invid en byggnadsplats. Där satt vi och pimplade våran cider, medan gänget tittade på oss med förundran. En kille ropade till oss att det var ett vackert väder, perfekt dag för en cider. Ja. Instämmer. Skål på den saken!
Blev dock smått besviken, då jag försökte och försökte få en liten, liten fylla, men så märkte jag att alkoholhalten var endast 2,25 volymprocent! Skit också! Kunde lika gärna ha köpt flere burkar då! Så iväg för att shoppa, det brukar ju lätta på trycket det. Och på plånboken.


Men visst. Jag gillar Sverige. Jag känner mig hemma där. Kanske det är för svenskan?
Jag gillar att lyssna på när svenskarna pratar, för jag tycker det låter så fint. Jag gillar då allting är på svenska, att läsa och höra svenska överallt. 
Jag gillar när människorna där är så mycket mera öppna och spontana än vi finnar. Jag gillar kungahuset. Jag gillar Volvo. Jag gillar att titta på svenska män. Alltid lika stiliga och snygga!


Ja. Skulle jag inte ha barn och familj, kunde det vara mera än möjligt att jag flyttade till Sverige. Har funderat på det flere gånger, nämligen. Men nu är det för sent...


Satt på Arlanda flygplats och väntade på att få stiga ombord på Norwegian. Resan närmade sig sitt slut.
Tittade på människor som kom och gick. Nationaliteter av alla de slag. På en del såg man redan på långt håll varifrån de var, om det var svenskar, finnar, turkar....norrmän.
Ja. Norrmännen är också ganska snygga, må jag säga. Såg en hel bunt av dem.
Svenskar och norrmän = Scandinavian Hunks. Holy moly - jag tror jag gillar Skandinaviskt!


Skit också. Jag tror det är mina hormoner som vaknar! So many men, so little time! Hahaa :)
Okej. Jag är gift och har barn. Så det är se men inte röra här. 
Men visst kan man väl få njuta av ögonfröjd ändå? Kan inte vara förbjudet? För jag kan nog påstå att så gör karlarna också. De må säga vad de vill!


Så... jag har fått en dos av ögonmat denna resa. Tillika har jag bekantat mig mera med mina arbetskolleger och med The Chief. En väldigt lyckad resa, på alla sätt. Jag är nöjd och belåten.


Nu svävar jag på moln några dagar framöver. Snart är nästa resa framför mig. Denna gång till Estland. Får se hur det skall gå? 


Mvh,
Resenären


Ps Men Finland vinner Sverige i hockey ändå!


"We live in a wonderful world that is full of beauty, charm and adventure. There is no end to the adventures that we can have if only we seek them with our eyes open" 
~Jawaharlal Nehru~






2 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka, har saknat dina inlägg. Men här kommer ett nu. Jag gillar oxå när svenskarna pratar, deras svenska är så häftig. De använder så mycket "mer" ord än vi. Och jumalauta de är snygga.

    SvaraRadera
  2. jepp håller med, de liksom lite gayish när karana talar svenska, men jag gillar bögar, dom förstår oss kvinnor, Norge e för dyrt land, men karana e hotta, men min pensions stad e nog Köpenhamn eller Amsterdam människorna mår bra där, de int så förstört ännu av alla dumma EU lagar, Finland sucks, för myky dumma regler som e omöjliga att int bryta, men vi e ju nog bra på ishockey o att dricka koskenkorva o lapinkulta. o snart fotis med hehhe

    SvaraRadera