3 oktober 2012

Snart sopar kvasten...

Idag har jag varit på skolning hela dagen. Vi skall lära oss att "eliminera resursanvändning som inte leder till något värde för slutkunden"
Detta betyder alltså att vi skall försöka göra vårt eget jobb enklare och snabbare. Detta genom att reducera saker som gör jobbet långsamt. Tex. ordnar vi våra grejer (papper, mappar eller verktyg) så att vi genast hittar dem, inte så vi hamnar leta bland en hel massa för att hitta rätt. Letandet gör av med dyrbar tid, tid kunden betalar för men som inte är till någon nytta för dem själv.
Capiche?

Man kan ju tänka det som så att jag har en hel massa med kläder i mitt klädskåp, som jag inte använt på snart 15 år, men som jag tror att jag någongång kommer använda. 
De för ju egentligen bara utrymme i mitt skåp och jag kommer antagligen aldrig att få mig inskuffad i just de kläderna, eftersom de är från de år jag vägde typ 30 kg mindre än nu! 
Tillika är skåpet fullproppat med kläder och jag hamnar leta efter ett specifikt plagg i flere minuter, för att hitta det inskuffat längst bak i skåpet. Igen - onödig tid går åt till att leta då jag kunde använda denna tid till annat. 
Jag skulle heller inte behöva gnälla över för lite rum i skåpet, då jag kunde kasta hälften av mina rätt så gamla och för små kläder på tippen och avot - det finns igen rum för de kläder jag verkligen behöver och använder. Simple but true.

Likaså är det med alla förvaringsutrymmen här hemma, som tex. våra köksskåp. Men vet ni: jag var ju väldigt före min tid, för jag städade ju skåpen på sommaren och kastade bort flera lådor med grejer jag inte använt sedan vi flyttade hit. Och de grejer kommer jag troligen aldrig att sakna heller!
Men... så kom min mamma (= läs hamstraren) och tog hem dessa lådor till sig. Där är de nu, alla grejer, för hon kan aldrig kasta bort någonting. 
Hon samlar på allting från förpackningar till gamla kläder. Ja, ni läste rätt. Jag har till och med hittat kläder jag använde i tonåren, hos min mamma och pappa. Så nej, ingenting får kastas bort!
Och som min man sade: "Fast du nu kastar bort allting, så vi kommer få dem tillbaka i arv igen... någon vacker dag". Touché.


Så, nu när jag skolas och blir ännu klokare och fixare, så skall jag fortsätta med projektet här hemma: det finns en hel massa skåp att gå igenom! Det kommer att svissas lite allt möjligt härifrån. Tex. börjar jag bli rätt nervös på vår bokhylla, som förstås är full med böcker som någon aldrig läser. Hela bokhyllan tar onödigt utrymme i ett annars också så litet rum.
Allt bort! Sviss! 

Det kommer blåsa nya vindar i detta hus, det bestämde jag mig redan på sommaren. Jag hatar verkligen då huset är fullproppat med skit jag/vi inte använder och verkligen inte behöver. I all synnerhet då det är jag som hamnar städa här.
Enough. Ugh! Hövdingen har talat!

"There is no need to do any housework at all. After the first four years the dirt doesn´t get any worse" ~Quentin Crisp~





1 kommentar:

  1. Ugh! Hövdingen är mycket vis. Skall visa ditt inlägg till min male hövding för han tycker oxå att man inte skall slänga nånting. Det är så skönt när skåpen är tomma.
    Ha det bra.

    SvaraRadera