13 oktober 2012

Tack för maten!

Klockan är sju, det är lördag morgon. Snart iväg till butiken, så är det avklarat.

Just innan jag vaknade drömde jag om att jag lagade köttfärslimpa till mat. Jag använde löksoppa i tillredningen och smörjade hela köttfärslimpan med ketchup. Avot!

Så... idag får det bli köttfärslimpa och mos i detta hus. Ett stort tack till högre makter, som gav mig tips om vad det skall bli för mat här idag, för oftast har jag väldigt svårt att hitta på något att laga. Det blir oftast det där samma vanliga: makaronilåda, spaghetti och pripelsås, frestelser av olika slag...

Barnen har dock aldrig tyckt om köttfärslimpa, så vi har inte haft det ofta. Jag tror man kan räkna de gångerna jag fixat köttfärslimpa på en hand.
En sak jag inte förstår: köttfärslimpa är ju i princip samma som köttbullar, fast det i detta fall är frågan om en klump istället för bollar. Annars samma geggamoja. Men barnen tycker det är stor skillnad... och vägrar oftast äta "limpan". Petar och pickar i maten. Förgrymmade ungar!
Så får man börja med visan jag lärde mig redan hemifrån: "Ni ska vara nöjda med att ni har mat på bordet. Vet ni inte hur många barn som svälter i Afrika?" Ja. Det är att ta fram Afrika-kortet!

Nja, kanske har barnen någon logik med köttfärslimpa vs köttbullar och någon förklaring för varför det smakar annorlunda? Kanske jag är för gammal för att förstå? Kanske jag borde tänka som ett barn? Tror dock inte det lyckas längre, det där med "barnsliga" tankar...

Anyway, idag är det att tacka och ta emot: köttfärslimpan rules! Eat it or... JUST EAT IT!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar