27 oktober 2012

"Vintern överraskade... som alltid"

Vintern överraskar oss finländare varje år. 
Trots att vi varje år vet att vintern är på kommande, men det är som om vi skulle vilja blunda och önska att den inte skulle komma? Är vi så töntiga att vi tror det skulle lyckas?

Denna gång överraskade vintern denna familj också, för första gången. Så har det aldrig hänt förut. Men igår gjorde den det.

Kvällen innan hade jag nog läst om att det "kanske, eventuellt kunde komma lite snö följande morgon", men jag tänkte att min fixa och "Jag vet nog, jag har nog hand om det"-man var medveten om detta. Så jag tog ingen stress, med tanke på våra sommardäck. Jag tänkte han skulle fixa det. Pah.

Följande morgon packade jag in barnen i bilen, och tillika börjde denna vinters första snöflingor dala ner. Så nätt det var, men tillika skrämmande. Jag visste ju att jag hade sommardäck!
Jag körde iväg mot skola och dagis, i hopp om att det skulle sluta snöa. Men det gjorde det inte, utan det började snöa ännu mera.
I huvudet spelades det redan julsånger och jag började tänka på julen. Så mysigt!

Då jag fått barnen "safe" till dagis och skola, körde jag till jobbet.... med tungan rätt i munnen. Och visst var det halt!
Jag märkte också att jag var verkligen inte den enda med sommardäck, så tillika var jag rätt nöjd med att nästan alla körde nätt och försiktigt.

Jag kom på jobb oskadd, bilen likaså. Tack Gode Gud! 
Tyvärr läste jag på nätet att alla inte hade haft likadan tur som jag... Ledsamt värre.

Då jag skulle åka iväg hem, hamnade jag putsa bilen från all snö. Det roligaste var ju att jag inte hade en borste att borsta med, ingen is-skrapa att skrapa med... så det blev att ta parkeringsskivan till hjälp. 
Med kalla, stela fingrar försökte jag, med hjälp av parkeringsskivan, skuffa all snö bort från bilen. Jag skrattade för mig själv. "Vintern överraskade oss! No shit, man!"
Där stod jag i mina tennisskor i snön, och försökte få fram bilen. 
Trots att det inte var något att skratta åt, så kunde jag inget annat. Jag visste ju hur urdumt det måste se ut när vintern överraskade denna brud!

"För dumt huvud får kroppen lida", sägs det ju. Och det var nog så "Touché" som det bara kunde vara.

Ja... Så här började våran vinter... i familjen "Sena Svenssons"

Väldigt passande bild från nätet. Slirkigt halt.

"Många talar så här års om att de skulle vilja ligga i ide. Som björnen. Bara ligga nerbäddad tills värmen kommer. Det är de långa kalsongernas natt". ~Lena Larsson~






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar