25 oktober 2012

Självbiografi

Lyssnade på radio här en dag. Igen har någon släppt ut en biografi. Eller var det självbiografi? Kommer inte ihåg.
Anyway, det jag många gånger funderat över är när unga tjejer eller killar släpper sin  (själv)biografi. Typerna är knappt 20 år gamla och har varit kändisar i ett par år. De är kända från "Idols" eller "Talent", eller andra liknande program. Och så kommer de ut med en (själv)biografi!
Det jag liksom förundrar mig över är att VAD har de egentligen varit med om tills dess? 
De börjar först nu lossa på sig hemifrån, klippa navelsträngen, så att säga. De börjar nu först sällskapa och jobba osv. Vad vet de om att vara vuxen egentligen? Vad vet de om livet? 

Jag skulle nog kunna tänka mig läsa en (själv)biografi skriven av någon som sett lite mera av världen, levt ett långt liv och som verkligen har någonting att berätta. Men att läsa en barnrumpas (själv)biografi.... nja, det verkar inte intressant överhuvudtaget. Men okej, jag kanske inte heller är målgruppen i detta fall. 
Ja. Det måste ju finnas böcker för alla, så den läser som vill. Jag bara spekulerar...

"I don´t think anyone should write their autobiography until after they´re dead" ~Samuel Goldwyn~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar