8 november 2012

Tankar om jul...

Julen närmar sig med stora steg. Tidningar och tv börjar redan nu göra reklam för denna stora händelse.

Allt ser så nätt och mysigt ut i tidningar och på tv. Julen värmer. Bilder av perfekta familjer med perfekta julklappar och myspys. Alla är glada och nöjda och kärleken fyller hela huset. 
Är det så på riktigt?
Som jag ser det så är alla stressade och snäser och fräser. Affärerna fylls med kunder, trängsel och långa köer. Alla är stressade. 
Många är ute i sista minuten och har bråttom att få allting inhandlat. 
Rean börjar redan före julen är över, vilket lockar många på sistahands shopping på julaftons dagen.
Själv ser jag också stress över städning, matlagning, julklappar samt att få pengarna att räcka till allting, så jag är heller inget undantag. Oftast är jag också ute i sista minuten, hehheh.

Ja, kanske allting ser rätt mysigt och nätt ut hos oss också, då julafton nalkar sitt slut och vi får pusta ut? Nja, vardagsrummet är väl täckt med gåvopapper... leksaker hit och dit... Alla vi vuxna sitter och ojas och vojas för att vi ätit för mycket. Några av oss tar kanske en tupplur.
Barnen hittar EN sak de leker med resten av kvällen, men de är förhoppningsvis nöjda för det är ju huvudsaken ändå. 
Så tittar jag på allting och undrar varför i hela fridens namn hade jag sådan stress för allting? Allting ser ju värre ut nu än före jag började städa och pynja här, mat har jag för en hel bataljon och barnen har fått så många julklappar att de inte vet vad de skall göra med dem alla. Crazy or what?!
Okej, Julgubben har nog meddelat att han vidtagit sparåtgärder i år, så kanske det inte blir så mycket detta år? 
Känns i varje fall lättare då barnen börjar bli så stora att leksakerna inte duger längre, de har växt ifrån dem. Problemet ligger förstås i det att de önskar mindre, men dyrare grejs. Tja. You can´t always win, sägs det ju.

Anyway, då allt nojs är över kommer jag att lägga mig på soffan, trött men belåten. Magen uppsvullen av all god mat. Röh, röh på saken. Jul är kul. 
Så i väntan på den...

"Remember, if Christmas isn´t found in your heart, you won´t find it under the three" ~Charlotte Carpenter~




1 kommentar:

  1. Jag gillar julen men först efter lillajulen börjar jag göra nånting. Hela december är jul som kulminerar på julafton. Men pluttinuttigt är det aldrig eventuellt när vi öppnar paketen.
    Jo och dyrare paket blir det för varje år: dator och ett airsoftvapen. Vapen på julafton ge mej styrka, nån.

    SvaraRadera