4 november 2012

Nattliv är inget för mig längre


Igår var det lite partyparty för denna gamyl med vänner. 
Vi hamnade i en Karaoke-bar, där medelåldern var kring 50 år. Kände mig verkligen inte hemma där. Kändes helt enkelt lite motbjudande att följa med då äldre gubbar vacklade omkring och försökte få kontakt med yngre brudar. Gubbarna tänkte väl att de är förevigt unga och alltid lika charmiga?
Efter en long drink gick vi vidare till följande ställe. En plats för lite yngre. Kanske alltför unga, till sist och slut.
Satt där och smuttade på min long drink och lyssnade på dunkadunka musik, som dunkade på så högt att jag fick lite sjukt i öronen.
Tittade på tjejerna och killarna och kunde bara konstatera att "Vad i all fridens namn gör jag här? Min plats är nog hemma".
Inte en enda bekant och medelåldern på stället var kring 20 år. En del såg tom. ut som om de inte ens fyllt 20.

Nog har tiderna ändrats sedan jag var i samma ålder. Tjejerna klär sig mycket mera vågat i dagens läge och det är ingen skillnad är du rund, smal, lång eller kort - du är klädd i dagens mode fast det inte precis ser läckert ut då du är iklädd några nummer för små kläder och "korvar" putar ut lite här och där och brösten sväller ut ur dina kläder.
Jag tycker inte heller det är vidare nätt att kjolen är så kort att den just täcker arslet, eller då tjejerna går med de gräsligaste högklackade skor ever.
Men, jag lyfter hatten för dessa unga som bryr sig blanka fan i ovanstående. De klär sig just som de vill och det är jävla strongt gjort.

En annan sak jag lade märke till är att alla tjejerna ser nästan likadana ut. De har samma frisyr och likadan klädstil. Hur skall en tjej kunna skilja sig ur mängden? Menar, det kan ju vara jättesvårt att hitta en kille eller ens det att killen skulle märka just dig?

Jag lade också märke till dessa utländska killar som dansade och hade roligt på dansgolvet, medan en massa tjejer satt och dreglade på rad. Det var som om tjejerna satt där och väntade att vem av dem skulle killarna märka och vem av dem skulle vara lyckans ost denna kväll.

Allt detta fick mig att tänka att Uschiamej då mina barn "snart" börjar röra sig därute i nattlivet! Hur i fanken skall jag kunna lära dem allt man kan, skall eller inte bör göra där? Att varna min tjej för viss sorts killar. Att förklara för mina gossar hur de skall bete sig...

Till sist: när jag börjar tänka som ovan, då märker jag att min tid i nattklubbsvärlden är såååå förbi. Min plats är hemma och den tid jag någonsin spenderade i nattklubbar är förbi. 
Visst, jag känner mig ung inom mig, men en titt i spegeln säger att jag är inte längre en 20-åring. Jag tror gubbarna i Karaoke-baren tänkte lika om sig själv. Vem vill föråldras?

Det finns en tid och en plats för allting. Jag förstår det ännu bättre nu...


"Bye, bye my youth..."


"Gammal vill var och en bli, men äldre ingen" ~Tyskt ordspråk~





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar