30 september 2012

Uppdateringar, statusar och annat ointressant söndagsbabbel

Läste på webben om de mest irriterande status-uppdateringar på facebook.
Jag kan, ärligt sagt, hålla med om de flesta av dem.

Jag är också trött på "Gissa vad som hände idag?"- uppdateringar där sedan tjugotals typer frågar "Vad hände då?" eller kommenterar på annat sätt i väntan på svar.
Likaså uppdateringar som "Jag är så jävla duktig: idag har jag sprungit 10 km och lyft 110 kg från bänken", i varje fall då detta återkommer varje dag av samma person/personer ... eller "Om du inte kopierar detta, så.... Eller 90% låter bli att kopiera..." och till sist och slut alla "FFS" och alla andra förkortningar. Det står liksom endast FFS på statusen. Jag som är "ur mode" sedan länge, förstår inte ens vad dessa betyder. Det är bara att googla, skulle någon säga. Men ändå. Morr. 
Visst, jag kan gärna läsa om dessa någongång, men då det finns av dessa varje dag och alltid av samma personer - då blir det rätt tröttsamt.
Till sist och slut, så lever jag med tanken att alla får göra som de vill. Det är ju inte min sak vad folk skriver, det är bara att skrolla neråt eller dölja deras uppdateringar, om det stör jättemycket. 

Själv uppdaterar jag inte min status så ofta, jag har helt enkelt ingenting att skriva om där. Ingen är intresserad av mitt dagliga, bråda liv. Det skulle bara bli jobb, hobbyn och hem i duschen och läggdags. Inget nytt och intressant alltså. Inga superdupernyheter. Inga skvaller.
Det enda jag klistrar in på min vägg är musik och annat obetydligt, men det är säkert lika ointressant det också, för andra.
Nja, alla skriver vad de vill och gör vad de vill. Det är visst det facebook går ut på?
Måste ta det som så att en del saker intresserar en del människor, andra saker igen andra människor. Vi är ju olika.


Men det jag gillar är att höra hur mina vänner mår och vad de håller på med. Många kan man tyvärr inte ha kontakt med eller se och höra av varje dag. De bor kanske i en annan stad eller i ett annat land och  då är det trevligt att få höra av dem nu och då. 
Då jag var liten, skrev man ju brev och hörde av sig, men det tog ju alltid en tid förrän breven kom fram. 
I dagens läge, kan man läsa allt möjligt på facebook. Men okej, det är inte längre lika privat - alla kan läsa vad du skrivit. Där gäller alltså att vara väldigt aktsam.

"I wonder if there is any FBI interrogation going on on facebook because people are asking and answering to many questions"







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar