28 september 2012

Jobb(igt)

Fanken och tack gode Gud säger jag, för att denna arbetsvecka börjar lida mot sitt slut.
Detta har varit en rätt jobbig och stressig vecka. Dessutom har allting gått åt fanders och jag skulle kunna sudda bort denna vecka från mitt minne.

När man jobbar inom kundbetjäning är det vardagligt med krånglande och bittra kunder, som tar ut allting på oss stackare i andra ändan av luren.
Har kunden stigit upp med fel fot, så har vi också snart gjort det. I varje fall känns det så.
Likaså borde kundbetjäningen veta allting, om allting. Det är inte riktigt klokt.
Men, man ska försöka hålla i minnet att "Kunden har alltid rätt". Det är bara att tacka och ta emot. När man lagt ned luren kan man svära smått för sig själv och undra var man har boxningssäcken, så man kunde slå några gånger för att få ut sin angst. Äh, skämt och sido. 

Detta är en vecka då allting har gått fel, allting man trott man gjort rätt har gått fel. Man försöker sitt bästa, men nej - åt fanders alltihop!
Och inte endast för mig. Flere andra på jobbet lade också märke till att detta var en vecka "from hell". 

Som tur är det veckoslut och man får varva ner igen, samla krafter inför ny vecka... Najsbajs.

Nedan en story som beskriver oss i kundbetjäningen, tyvärr finns den endast på finska, men ändå. Detta är precis som en vanlig dag på jobbet:

"Olen asiakaspalvelija- Minulla on vähintään korkeakoulutasoinen tutkinto kirjanpidosta, suhdetoiminnasta, markkinoinnista, liiketoiminnasta, atk:sta ja swahilin kielestä.

Olen asiakaspalvelija- tietenkin muistan kuusi vuotta sitten tekemäsi tilauksen, vaikkakaan sinulla ei ole tilausnumeroa ja muistelet, että se on tehty nimellä, jonka ensimmäinen kirjain on "T" tai "A". Olen vieraillut kaikissa mahdollisissa paikoissa ja tavannut kaikki mahdolliset ihmiset. 

Olen asiakaspalvelija- minulle on päivänselvää, että kun puhut perjantaista, tarkoitat tietenkin tiistaita. Minulla on kalenteri täydellisesti hallussa, kun määrittelet ajankohdaksi "ei siitä kauaa ole". 

Olen asiakaspalvelija- tottakai, minähän valehtelen, kun sanon, ettei haluamaanne tuotetta ole enää jäljellä erikoishinnalla. 

Olen asiakaspalvelija- ei tietenkään ole mitään vaivaa järjestää nopeasti 125 lisätuotetta haluamallasi erikoishinnalla. Ja tottakai minulla on oikeus poistaa alv:t hinnastasi ja antaa -50%:n alennuksia. 

Olen asiakaspalvelija- pystyn katsomaan 10 asiakasrekisteriä, hoitamaan 5 tilausta sekä vastaamaan 15 puheluun -kaikki yhtäaikaisesti. 

Olen asiakaspalvelija- tiedän tarkalleen, mitä tehdä missäkin tilanteessa käyttämättä ollenkaan rahaa tai sekuntiakaan aikaa. 

Olen asiakaspalvelija- olen vastuussa ruokatarjoilusta, liikenneruuhkista, säästä, henkilökohtaisista ongelmistanne ja kansallisesta taloudesta. 

Olen asiakaspalvelija- en koskaan loukkannu, kun olen tehnyt 10 tunnin etsintätyön vain kuullakseni sinun kertovan "ostin sen itse internetistä ja säästin 25 euroa"

Olen asiakaspalvelija- minusta on ihanaa, kun ihmiset tulevat luokseni ja yhtäkkiä olettavat minun tietävän kaikki puhelinnumerot Turusta Ivaloon ihan vain päästäni. Tiedän myös kaikkien kilpailijoiden hinnat ja aukioloajat ja muistan ne kaikki, sehän on itsestään selvää. 

Olen asiakaspalvelija- sinun ei tarvitse kertoa minulle mitään tuotteita tai nimiä, sillä olen ajatustenlukija ja minulla on jo tilaus valmiina kristallipallossani ennen kuin kerrot minulle mitään. 

Minä hymyilen, olen empaattinen, sympaattinen, pahoittelen, mairittelen, hinnoittelen, esiinnyn, laulan, tanssin, steppaan, korjaan printterin ja tietokoneen sekä saan aikaan maailmanrauhan. 

KOSKA ******* OLEN ASIAKASPALVELIJA!!"


Denna lånade jag från internet. Har läst den några gånger på nätet och kan inte beskriva mitt jobb bättre än ovan.

Men igen: jag försöker tänka på det positiva: Jag har ändå ett jobb! 
Och ibland, mera sällan, men ibland kan någon säga något vänligt i andra ändan av luren, och det är det bästa med det hela. Då du känner att du lyckats med något!
Så man skall inte ta stress av att någon har en dålig dag, utan försöka komma ihåg de gånger någon tackade dig för "a job well done" :). Det kronar min dag.

Adios!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar