24 februari 2012

Vita jeans, skiten syns...eller?

Nu börjar jag säkert få "sångstress", för då jag vaknade spelade Jokainen aamu igen i mitt huvud. Detta har aldrig hänt förut, dvs att samma sång spelas på nytt i flere dagar. Kanske jag bara inte fattade med första gången, vad sången vill säga mig? Men inte fattar jag ännu heller.... Kom igen på nytt i morgon! It´s a date, or..?


Nå anyway, så var jag idag på ärenden in till centrum och då jag körde hemåt såg jag en kille i vit mössa, vit rock och vita jeans. Det fick mig osökt att tänka på då jag, på 90- talet, ägde ett par vita Levi´s jeans. Det var ju coolt med Levi´s. Och dyrt. Tammefan, vi pratar om ca 400 Mk och om 90-talet, dvs lågkonjunkturen. Det var nog stackars mamma som fick punga ut med de slantarna. Ännu till både mig o brorsan. Måtte ha svidit i plånboken!
Om man inte hade Levi´s jeans, så fick man nog höra. Man blev ju rentav utfryst. Jag hade inte 501:or, som så många andra, utan om jag minns rätt hade jag 511:or? Och vita. Enda gången i mitt liv jag ägt vita jeans. Enda och sista gången. Orsak: sottiklott. Javisst. Jag kan inte hålla vitt rent, inte ens nu...då jag är typ 20 år äldre. Jag har alltid veckans meny på mina kläder. Jag får alltid någon fläck, oftast då från apelsinsaft, tomat, fett, blåbär eller olja (fråga mig inte varför just olja, men det lyckas jag nog alltid hitta eller gnida mig emot)  - dvs någon sådan fläck som inte går att få bort, name it och jag är där! För att inte tala om då jag tvättar vit tvätt.....


Då jag var tonåring, så var jag ju ännu rädd att få månis, aka Dronningholm eller Sylttider.... eller på ren svenska: "Menstruation", just då jag hade mina vita jeans. Usch vilken skam att hamna gå omkring med sina vita jeans, som mera skulle ha liknat Japans flagga vid det skedet!  Som tur hände det inte, så vitt jag vet ;)
Så det var min historie med vita Levi´s jeans.






Tillbaka till killen med vita kläder: hur håller han sina kläder vita och rena då jag som är tjej inte kan hålla någonting rent? I varje fall vita kläder...
Han är heller inte den enda killen jag sett som har vita jeans....eller vita kläder. Man skulle ju kunna tycka att killarna vore mera "sottiklottare"?

Correct me if I´m wrong.


Då jag googlade på vita Levi´s jeans 511 lade jag märke till att alla bilder med just dessa vita 511:or hade killar som poserade i dem. 
Då kan jag inte mera än att fundera "What the hell?" Har jag gått omkring i kill-kläder hela min ungdom? Eller är det så att just de Levi´s-jeansen är unisex?


Eller kan det vara så att jag var "före min tid"? Unisex. Wow, jag tyr mig till det =).











1 kommentar:

  1. Ha-ha, vitsi säger du oxå månis? Trodde att vi(vår familj var de enda). Du är så rolig, jag flinar och gapskrattar mellan varven. You have it babe!

    SvaraRadera