21 februari 2012

Fettisdag

Just det ja. Fettisdag.
Dagen då vi borde vara ute så mycket som möjligt: skida, åka pulka, skrinna.... Hålligång, dagen lång.
För att inte tala om ärtsoppan.....eller fastlagsbullen!

Kan jag då säga att jag har dragit mitt strå till stacken? Jag har ätit min fastlagsbulle idag....that´s it. Förstås med marsipan. 
Ärtsoppan låter jag minsann vara. No thank you. Räknas det?

Okej...jag har inte varit ute förutom att jag gått till och från bilen. Åkt från plats A till B och vidare till C, med barnen. Ja och mamsen min var med.

Men jag har firat denna fettisdag med mina barn, min mamma och med min faster. Vi har inte varit i pulkbacken, men vi har njutit av god mat och gott sällskap. Pratat dittan och dattan, om "förr i tiden" och om nutiden.

Läste i gästboken att vi hade, för 30 år sedan, också firat fettisdag hos min faster. Då levde farbror än. Nu är han inte längre bland oss, men lever starkt i våra minnen. Jag kunde nästan känna hans närvaro idag...

Då vi skulle åka hem, rasade snön från taket. Det var ju nästan så vi blev "insnöade". Fick ta till spaden och gräva en liten spång så vi slapp iväg. Jisses den mängd snö vi har i år...igen! Men, barnen njuter av en ordentlig vinter. Det är bara vi vuxna, som hamnar skotta snö, som ibland morrar till. 
Men visst kan jag säga att vi har haft en superb dag idag. På alla sätt.

Nu sitter jag och skriver, medan barnen är ute i pulkbacken. Så visst firar åtminstone de denna dag som man skall, eller hur? Not bad at all.

Ha en härlig fortsättning på denna dag, på denna kväll, kära vänner. 





Ps Tänkte helt glömma: min "morgonsång" (jag berättade ju igår hur jag varje morgon vaknar med en sång "på hjärnan"). 
Denna morgon var det Imse vimse spindel rock. Det som var mystiskt med denna morgon var att jag hade två sånger på hjärnan! Den andra heter Ketchup ska prutta
Kanske var dessa en påminnelse om att denna dag skall jag "fira" med mina barn, eller hur? Och visst gjorde jag det :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar