20 februari 2012

Min bror och jag

Jag är en lustig typ på det sättet att varje morgon vaknar jag med en sång "på hjärnan". Det kan vara riktigt vad som helst för en sång, ibland fattar jag inte varifrån den har kommit men där är den. 
Så står jag då och fixar mig för att vara i skick till jobbet, för att möta dagen, medan sången spelar i mitt huvud. Crazy or what?


I varje fall, denna morgon vaknade jag med denna sång Min bror och jag
Den fick ju mig osökt att fundera på min bror, i detta fall min lillebror. Han är 1 år och 4 mån yngre än jag.


Då vi var små, stred vi som bara vad. Min gudmor har sagt, så här efteråt, att hon har aldrig sett två syskon strida så mycket som vi gjorde.
What can I say? Det stämmer. 
Vi slogs, bets, rev varandra i håret och ropade elakheter åt varandra. Ibland önskade man att den andra skulle ruttna i H****te... Tyvärr, så var det.


Då vi kom hem från skolan och vi visste att Kalle Anka väntade på oss i postlådan, ja då var det bråttom vem som fick läsa den först.
Sen var det förstås lika bråttom att hinna hem, in, före den andra. Gärna ännu så att man hann låsa dörren innan den andra hann fatt.
Jepp, en av oss stod sedan utanför dörren - rosenrasande!


För att inte tala om då vi skulle äta. Hade vi tex skinka som pålägg och det fanns bara en skiva kvar - gissa vad min bror gjorde? Jo, han slicka på hela skinkskivan för att jag inte skulle vilja ha den! Så var det med allt ätbart, slicka bara så vill inte syster ha det längre.

En gång var vi övernatten hos mormor och morfar och där var det alltid havregrynsgröt till morgonmål. Det var ju inte precis något gott, men vi lade alltid "smör i ögat" som det hette. Dvs man lade en klick smör på gröten.

För att bråka med mig, igen, så tog min lillebror sin sked....satte smör på den...och tadaaaaa - "vippade" smöret rakt i ögat på mig. Det var "smör i ögat" minsann! 


Dessa exempel är bara en pytteliten del av vad som på riktigt hände. Det finns nog säkert inte så mycket elakt vi INTE gjort mot varandra och säkert inte heller så många svärord vi INTE skulle ha använt mot varandra.
Ja, detta är syskonkärlek. Som.... värst?


Nedan ett par bilder på, tja....kan man annat säga än "oss".  
Dessa beskriver oss bättre än ord. Och för den som följt med "The Simpsons", så är det väl solskensklart?






Som tur är så i dagens läge är det helt tvärtom. Jag älskar min bror och hoppas honom allt det bästa i världen. Det är MIN bror, min vän.


Tack för att du finns, käre du. 











1 kommentar:

  1. Läste just detta inlägg för din bror och han fick minsann ett gott skratt där han ligger på soffan, speciellt kommentaren om smör i ögat. Tror att de sista meningarna värmde extra mycket i hans hjärta, för tyckte mig se att han eventuellt torkade bort några tårar från ögonvrårna. Jag vet också att du betyder mycket för honom, ävenom ni inte pratas vid eller ses så väldigt ofta. Han älskar även dig fast han inte kan berätta eller visa det. <3

    SvaraRadera