23 februari 2012

Sveriges nya, lilla sessa

Härligt att någongång vakna till goda nyheter :).
Denna morgon var det frågan om att kronprinsessan Victoria födde sin förstfödde, en dotter, på morgonkvisten. Vad härligt! Det har jag väntat på!


Varför? Ja, för att jag tycker jättemycket om Sveriges kungapar, sessor och prins. Har alltid gjort det. Visst är Daniel också väldigt trevlig. 

Ja men nej, jag känner inte honom personligen, men han verkar ju helt okej eller hur?







Då jag var yngre, cirkus about i lågstadiet, då läste jag och min mormor om kungaparet titt som tätt. "Svensk Damtidning", läst från början till slut. Med mormor. Vilka härliga minnen. 

Ja, farmor var ju inte heller sämre hon. Hon läste ju också om kungaparet och barnen. Likaså skulle man varje år kolla på tv på Kungafamiljens år.....eller vad det nu hette. Hahaa =). Hjärntvättade lilla jag. 
Nej, jag läste nog mer än gärna skvallerblaskan....och gör det ännu också. På så sätt hålls jag ju "up-to-date" med vad som händer i världen. Inte bara här i vårt pytteland, Finland.




Det som tar mig mest i huvudet med allt detta om Vickans graviditet är spekulationerna: NÄR föds barnet, har hovet med flit uppgett att barnet föds i mars då sessan föddes "redan" nu....de sista dagarna i februari? För att inte tala om Vickans jättestora mage...etc etc. Gudars skymning! 
Själv hade jag beräknad tid den 5.3 för 10 år sedan. Men gossen valde att bli född den 25.2 i stället. Hur KUNDE jag då säga till alla undrande att barnets beräknade tid var i mars?? Fy och skam på torra land!
Och jag gick upp 30 kg under den graviditeten och fick höra om min "jättestora" mage och om hur enormt stor jag var. Nice. Liksom som om man inte hade annat an fundera på just då? Vikten, jävla vikten.



Vad har det egentligen för betydelse när babyn föds eller hur stor/liten mage man har? 
Trots att det är beräknat att barnet skall födas i början av mars, det betyder verkligen inte att bebisen "lyder". 
Ni ska inte tro att man kan planera när barnet föds, i varje fall inte då det är frågan om naturlig förlossning. Och nog kommer barnet ut, på sätt eller annat - ingen har ännu blivit där och bo. Så vitt jag vet.
Men förstås är det ju annorlunda då det är frågan om någon så populär som kronprinsessan Victoria. Hon är ju annars också under uppsikt hela tiden. 
Jag kan bara lyfta på hatten åt henne...och alla andra kungligheter och kändisar. Det måtte vara tungt emellanåt, att alltid försöka vara perfekt.
Tänk dig att hela tiden hamna fundera på att tex. inte gräva dig i näsan, då någon kan se eller ännu värre - du kan bli plåtad just då och nästa morgon ser du en stor bild på dig själv i dagstidningen med "grävmaskinen igång"! Ojoj.
Eller att tänka på andra saker då du är på en jätteviktig tillställning (som våran Pertti Arajärvi gjorde på sin visit i Danmark, kollade in kronprinsessan Marys byst). Och vips var det stora löpsedlar i tidningarna nästa dag...och det var inte bara här i Finland. "Vad tittar Pertti på?"
Du får ju heller aldrig visa att du är ledsen, sorgsen, för då är det garanterat att följande dag spekuleras det om orsaken till detta i tidningarna. Kan man då säga att "jag är bara jättetrött", liksom vi "vanliga dödliga" kan säga då vi inte orkar hålla ett leende på våra läppar eller då vi bara skulle vilja ryta till? Nej, det kan man visst inte...


Men det må nu vara si eller så, i vilket fall som helst är jag jätteglad över dagens nyhet - en liten tjej är född! Jag önskar henne och hela familjen all lycka och välgång. 


Salut för prinsessan






Ps Följande sak som det redan nu speluleras om är ju den att VAD skall nya prinsessan heta? Det får man läsa i varje tidning just nu (eller på nätet), till lust och leda... och man får tom. föreslå namn till den nya prinsessan. 
Lugna puckar. Nog får hon ett namn nog, så det är bara att vänta och se. 
Jag kan tänka mig att det kommer att vara ett väldigt vackert namn. Vi får bara vänta och se, go´ vänner. Vi får vänta och se.

Men hur skall jag hinna i tid till Sverige, för att kunna skriva under gratulationerna till Kronprinsessparet??? 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar