29 februari 2012

Madonna, now and forever

Så var det dags att vakna till en av mina favoriter, Madonna. Sången var Give me all your luvin´, som för dagligen spelas i radion.


Jag har gillat Madonna ända sedan min "barndom". Första kassetten jag ägde av Madonnas utbud var visst True Blue. Den har jag säkert lyssnat på så att bandet slitits av :). Mest av allt gillade jag ju "Papa don´t preach". Först som äldre förstod jag vad hon sjöng om, hahaa :).
Visst hade jag hört Like a Virgin och Material Girl också, de var ju jättebra. Men den lp-skivan eller kassetten fick jag aldrig.


Jag sjöng alltid, i mitt rum, till takten av Madonna. Hårborsten fick sköta jobbet som mikrofon.
Emellanåt klädde jag riktigt upp mig, hade tom. sådana där spetshandskar som Madonna hade. Jag tror visst mina var pinkfärgade.
Rosa läppstift hade jag också samt stora örhängen och många arm- och halsband. Så stod jag där och sjöng, för fulla muggar, och poserade som någon världsstjärna. Strike a pose, that is.Japp, det var coolt, tyckte jag....då.


Jag kommer också ihåg hur jag dansade till takten av La Isla Bonita, med min allra första pojkvän. Då var jag.....13-14, han var visst 16! Detta hände ännu på Sverigebåten, där jag var tillsammans med mamma, gudmor och min kusin. Det var "Lady Line". Det var tider det.


Madonna har följt mig genom livet, så att säga. Hon har varit där vid de viktigaste perioderna i mitt liv. Tänk hur någon sång kan få dig att minnas precis vilken plats du varit på just då du hört den sången. Eller med vem du har varit. Eller någon doft, eller smak. Jag har flere sådana sånger, av Madonna, som hänger ihop med något visst skede i mitt liv. Någon viss plats, tid eller händelse.


Madonna har gjort något som inte många andra har lyckats med: hon har hållit sig på ytan i flere årtionden.
Hon hittar alltid på något nytt. Och hon lyckas alltid med det hon tar sig till. Hon har orsakat hallå med sin klädsel, med de sånger hon sjungit, de musikvideon hon gjort, för att inte glömma frisyrerna. 

På 80- och 90-talet hade hon ny frisyr eller ny hårfärg titt som tätt. Det talades tom. om att hennes hår höll på att trilla av, då hon behandlade det så mycket.


För att inte tala om de killar hon deittat eller dem hon varit gift med...


Hahaa! Om inte annat så EN sak har vi i varje fall gemensamt - födelsemärket! Titta noga, ovanför läpparna. Japp, jag hade ett likadant, men på vänstra sidan. Nu har jag det tyvärr inte längre, för jag hamnade ta bort det för att det kliade och jag inbillade mig ju genast att jag hade malignt melanom. Som tur var det inte något sådant, det undersöktes nog.
PS om vi undersöker noggrant dagens bilder av Madonna, så verkar det som om hon skulle ha "apat" mig, dvs hennes födelsemärke syns ej längre! :D


Jag kan inte annat än beundra henne. Det är verkligen inte många som har gjort det hon gjort, och fortfarande håller hon igång.
Jag hoppas hon fortsätter sitt hålligång länge ännu, så vi får njuta av hennes sånger och hennes beundransvärda energi och entusiasm i många, många år ännu.
I admire you, Madonna Louise Veronica Ciccone.
                                     Wikipedia, Madonna





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar