5 juli 2012

Våra barn i Astrid Lindgrens värld

Våran lilla pripustina sade igår åt min pappa: "Moma tånttå". Med detta menar hon förstås att mofa är töntig. Morfar tyckte det var så roligt och han blev så glad. Det var roligt att se.


Våran pripustina är nog en liten pellejöns. Hon tycker om att vara finurlig och få andra att skratta åt hennes påhitt. Man ser på henne att då man skrattar åt henne så är det ju ännu roligare - då får hon först fart.
Likadan min som våran tjej emellanåt har
Hon kör runt med sin cykel, leker att hon röker tobak och spottar åt sidan alltid nu och då. Hon är cool. 
Då jag frågar henne vad hon gör med en pinne i munnen, då säger hon glatt: "Moma tuuti". Detta betyder att mofa röker. Så hon härmar honom och tycker hon är tuff.
Jaahas. Måste vi REDAN ta tobaksdiskussionen??
Jag tycker hon påminner mycket om Lotta på Bråkmakargatan. Hon vet och kan allt och hon vill så gärna vara stor och vara med och leka med bröderna. Men, det vill inte bröderna igen. Allt som oftast.


Liknar vårat mellanbarn
Sedan har vi vårat mellanbarn, som till sitt utseende påminner mycket om Emil i Lönneberga. Han hatar när vi kallar honom Emil. En gång började han gråta, för han tycker inte alls om att kallas Emil. 
Och då vet ni kanske att pripustina fick fart på och ropade "Meemi, Meemi" åt honom.
Oj så olycklig han blev.
Men det jag får vara glad över är att våran gosse hittar inte på så mycket hyss som Emil. I detta fall kan man säga att "Skenet bedrar".


Mästerdetektiven liknar tom. våran son
Till sist har vi våran äldsta son. Han är en som är mycket intresserad av hur allting har blivit till, hur allting fungerar och varför allting finns till. 
Han kan sitta och fundera på saker och ting, vi kanske kan kalla det dagdrömma, men i själva verket funderar han mycket på livet och varför allting är som det är? Han funderar alltså väldigt intensivt på saker och ting, som han själv är intresserad av. Filosofen.
Han gillar också titta på Indiana Jones, James Bond och andra serier där det handlar om att hitta skatter eller lösa mysterier.
Av Astrid Lindgrens figurer kunde jag tänka honom som Kalle Blomqvist, mästerdetektiven. Våran egen lilla detektiv.


Tommy liknar våran tonåring
Till våran familj hör också min mans son, som är äldst av alla barnen. Han blir tonåring i år. Detta ifall ni undrat då jag pratar om att vi är en familj på sex personer. Det är vi och det är jag glad över. I denna familj finns liv och ljud. 
Det hörs där vi rörs.
Försökte hitta på en Astrid Lindgren-figur för våran tonåring, men tyvärr kunde jag inte komma på någon som är som han.... om inte för Tommy, i Pippi Långstrump? Javisst, Tommy är han. Prydlig och duktig i allt han gör och tar sig till. 


Ja, detta är alltså våra Astrid Lindgren-barn. Hur coolt är inte det?













2 kommentarer:

  1. Gulligt.Vem är du själv då?:)

    SvaraRadera
  2. Hmmm...kanske jag är Malin från "Vi på Saltkråkan" och min man kan vara "Anton Svensson" från Emil i Lönneberga (o Anton e ju Emils pappa) :D

    Tokrolig familj vi är ;)

    SvaraRadera