26 juli 2012

Semestra i storfamiljen

Idag har jag suttit på nätet och kollat reseutbudet här i Finland. Tänkte vi kunde njuta av några dagar någon annanstans än här hemma. Lite semesterfira vi också.
Men vartåt i landet skall en familj på sex personer söka sig? Var ryms vi överhuvudtaget att övernatta, hela familjen?


Jag hade tänkt vi skulle åka till Power Park, övernatta i en stuga eller på ett hotell. Men allting är fullt, plus att utan att skilja på hela familjen så ryms vi helt enkelt inte in på ett hotell. Sorgligt, men sant.
Inte förbättrar det situationen att vi är ute så sent, men detta har tyvärr inte gått att planera. Jag och min man har semester om varandra, så att försöka pricka in ett förlängt veckoslut någonstans... i vår annars så fullbokade kalender, är rent ut sagt krångligt.
Men jag skulle vilja göra detta för barnen. Så de inte börjar skolåret med att säga att de har varit "endast hemma", då andra har rest runt i landet, spenderat tid på stugan, åkt utomlands, varit på Karibien-kryssning...


Allting är fullbokat. Det är ju helt klart. Ingen chans längre. 


Det som tar mig i huvudet när jag kollar hotell och stugor är en sådan sak att på precis varje ställe skall man vara 1-2 föräldrar + 1-2 barn. Det är liksom "That´s it". Inga andra alternativ. Eller så kan man eventuellt, på några ställen, få EN tilläggsmadrass.... men var lägger vi det fjärde barnet?
Detta förundrar mig. Mycket.


Orsaken till denna förundran är den att varje vecka finns det bilder av nyfödda bebisar med sina föräldrar och syskon i våra dagstidningar. I de flesta familjer finns från förut åtminstone två barn och nu denna nykomling. Detta betyder att storfamiljer finns det mycket av och jag kan tänka mig att antalet bara växer.
Varför görs alla resor, eller hotellpaket, för en fyrapersoners familj?! Och efter lite pirrande kan vi eventuellt få en tilläggsmadrass. Men det räcker ju inte...
Pricken på i: för att försöka locka familjer till hotell och stuga, kan man på köpet få inträdesbiljetter eller åkband till nöjesparker - detta förstås också för två barn. Suck.


Min slutsats är alltså denna: antingen har inte hotellägare/stugägare noterat att antalet storfamiljer växer hela tiden eller så försöker de suga de sista pengarna av oss storfamiljer - vi får punga ut med dubbelt till, så kanske vi får ett rum för hela familjen. Kanske. Maybe. Då skall vi ha jävla god tur... och mycket pengar!


Jag får väl ta skeden i vacker hand och konstatera att vi sitter hemma i sommar. Här har vi i alla fall rum att sova, morgonmålet får vi "home made" och nöjespark kan vi leka utomhus, på vår lilla gård. Billigt och bra. Igen sparar vi flere hundra euro, bensinpengar och restaurangpengar och vi kan sitta tillsammans på soffan och sjunga: 


Njut av sommaren, gott folk!

"I don't care how poor a man is; if he has family, he's rich."  ~Dan Wilcox and Thad Mumford, "Identity Crisis," M*A*S*H~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar