13 juli 2012

Änglar, visst finns de

Det finns människor som är som små änglar här på jorden. 
De lyssnar på vad du har att säga. De gråter med dig då du är ledsen. De skrattar med dig då du är glad. De ger dig en hjälpande hand då du behöver det som mest. De finns där natt och dag, alltid då du behöver dem. Sådana finns det inte många av, men jag har glädjen av att ha en sådan vän.

Hon lägger andras välmående före hennes eget och hon hjälper till så mycket hon kan. Hon finns där för dig, då du behöver en hjälpande hand eller en vän som lyssnar. Detta gör hon trots att hon inte alltid skulle ha tid, ork eller ens lust. Men hon gör det, för det är sådan hon är. Lägger alla andra före sig själv.
Men tillika som hon hjälper oss andra, glömmer hon tyvärr sig själv.
Hon ger oss andra det vi behöver, utan att ifrågasätta någonting men tillika skulle också hon behöva hjälp och någon som lyssnar.
Det ledsammaste är, att alla har så fullt uppe med sitt eget, så ingen märker hennes behov och hon kanske inte heller är den första som ber om hjälp. Men jag hoppas hon ändå vet att vi finns här för henne. I ur och skur. 

För tillfället har hon det jobbigt. Hon sköter om sina föräldrar, som båda är i dåligt skick. Tillika har hon fått veta att hennes hälsa inte är den bästa heller och förståeligt nog är hon orolig och ledsen och frågar sig: "Varför?"
Varför skall en människa behöva ha så mycket motgångar i livet? Varför händer detta allt just henne? Hur mycket skall hon behöva orka med?


Det är mycket hon har hamnat ut för de senaste åren och jag kan bara beundra hennes styrka. Det hur hon orkar dag ut och dag in, utan klagomål.
Hon är en av de starkaste personer jag vet och jag beundrar henne för det. Jag hoppas också hon vet att jag finns här för henne, oberoende vilken tid på dygnet. Jag finns här. Alltid.


"Good friends are like stars... You don´t always see them, but you know they are always there" ~Henri Nouwen~







3 kommentarer:

  1. javisst e de bra med såna de finns så lite av dom, har nog själv den lyckan att jag har några såna, som man kan gråta skratta o strida med o endå bara fortsätta vara vänner i årtal. Men jag måst säga, att tur att den kompisen har dej :) för jag tror att du e guldvärd, hon kan vara nöjd att ha dej. sköna drömmar

    SvaraRadera
  2. Tack för dina ord, jag uppskattar dem mycket :).

    Ja, jag har faktiskt några sådana här vänner som hon jag skrev om ovan. Som man kan lita på i ur och skur.
    Hon jag skrev om har det väldigt tufft just nu, därför kom jag tänka på henne. Vill förstås inte glömma mina andra små änglar, för jag har några jag kan lita på - alltid.
    Tack för att dessa finns och för att dessa kommit i mitt liv. Hoppeligen för att stanna. Jag är en lyckans ost :)

    SvaraRadera
  3. ja de sant, tänk såna som int har såna vänner, man bryr int så stort om det när man är ung ( alltså typ 15-30 år) men efter det börjar man fatta, om man e helt normal, vad som e viktigt med livet, då e man glad att man har kunnat hålla vänskapen :) men att söka nya vänner i den åldern kan ibland vara en stooor besvikelse eller som jag hoppas att de något fint som man ännu kan få, men de ett extra jobb. så jo du, vi ska verkligen vara nöjda för vänner man kan lita på i ur o skur, e i mökkin vet int om de kommer fram, men hoppeligen kram o puss

    SvaraRadera