31 december 2012

Gott Nytt År 2013!

År 2012 lider mot sitt slut. 
Ute hör jag nyårsraketerna och jag tittar på dem genom fönstret. Har ingen lust att gå ut i regnet för att ta en närmare titt. Dessutom är jag inte så för att fira det nya året. Det hör väl också till det att man blir gammal, äldre? Man orkar inte längre bry sig.

År 2012 kommer jag att minnas som ett lite sämre år, ett kämpigt år:
Några dagar efter min födelsedag, i januari, vrickade jag min vrist så illa att jag inte kunde gå ordentligt på flere veckor. Dessutom kunde jag inte röra på mig, sporta, annars heller. Det tog flere månader förrän jag ens vågade mig på något. Av allt detta slappande samlade jag på mig alla de kilon jag kämpat för att få bort föregående år. Det igen fick mig ännu mera deppig. Jag kände att jag dög inte till ett skvatt.

I slutet av februari dog morfars systers man, några veckor senare dog min morfar. Min svärmor dog sedan i juni, efter en kort tids sjukdom. Dessutom fylldes detta år av flere andra dödsbesked och en diagnos av leukemi. Nu gäller det bara att hålla tummarna uppe så "leukemisten" övervinner sjukdomen.

Surt på jobbet i slutet av året, många ilskna och ledsna, och de tog sedan ut det på oss andra. Kändes inte vidare trevligt och fick mig att fundera vad jag vill göra, vad jag vill bli, när jag blir stor. Vill jag fortsätta på min arbetsplats, eller är det dags att söka sig vidare?
Tyvärr ser det inte så ljust ut för tillfället. Uppsägningar överallt, dåliga tider. Man borde bara vara glad för det man har, alla är inte så lyckligt lottade.


Några ljusglimtar finns dock detta år: några babysar har blivit födda, nya babysar på kommande, våran lilltjej har lämnat bort både tutt och blöja, äldre sonen slapp ett stort problem han också, vilket igen gjorde honom till en positivare och gladare kille. Helt som en annan kille nuförtiden.
Några ljusglimtar från barnens hobbyn; medaljer och goda framsteg.

Ja, jag ser tillbaka på detta år som lärdomens år. Ett år som fått många att fundera på vad de verkligen vill. En del har skiljt sig, en del har gift sig, bytt arbetsplats eller börjat tänka om. Vänt på hela sin tillvaro och börjat om på nytt.
Detta har varit ett år för självstudier; att tänka på vad man vill göra och vad man är beredd att kämpa för. Vill man leva såhär eller vill man ändra på saker och ting? Är man nöjd, missnöjd och vad kan man göra för att ändra på saken?
Ja. Detta har verkligen varit ett jobbigt år, åtminstone för mig.
Jag är glad att detta år tar slut och jag hoppas att år 2013 för med sig så mycket mer. Att år 2013 skulle kompensera detta år. 

Det enda jag kan säga om år 2012 är att man lär sig av sina misstag och det att vi prövas, får oss att bli starkare.
Tack år 2012, men jag ser framåt emot år 2013 med hopp och tro. 

Välkommen år 2013! 


"Many people look forward to the New Year for a new start on old habits"




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar