16 mars 2013

Vad skall jag dofta då?

Småningom, småningom börjar jag vakna till liv. Eller nja, bara de dagar solen skiner. Då känner jag mig vid liv. Annars är jag bara trött. Hela tiden.

Tänkte pigga upp mitt liv med att köpa mig en ny doft, en parfym. Stod och snusade och snusade på olika dofter och visste inte riktigt vad jag skulle välja. 
Jag hade redan bestämmt mig för en doft, och den låg redan och väntade i köpvagnen, då jag började fundera lite noggrannare: "Är detta verkligen jag? Hur vill jag dofta? Vilken bild vill jag att människor skall få av mig?" 


Jag snusade lite till på den doft jag redan valt. Där var någonting jag inte gillade, för det fick mig att tänka på gammal tant. Jag vill inte dofta gammal tant! Unket.
Lade således parfymen tillbaka i hyllan... luktar istället mitt "gamla jag", tills jag en gång finner det jag söker efter. 
Vad vill jag dofta? Det är frågan.


Doften säger egentligen ganska mycket. En del dofter förknippar jag ganska lätt med äldre människor och en del dofter igen hör till den yngre generationen. En del dofter för mig tillbaka till något visst skede i mitt liv; till en viss plats, en viss händelse, en viss sinnesstämmning...
Min morfar använde ofta "Old Spice"... ja namnet säger ju redan ganska mycket;).
Min far använder "Mennen", och då doftar det igen Pappa.
Själv använde jag "Musk by Alyssa Ashley"  i högstadiet, så den doften förknippar jag med högstadiet - tonåren. "Legendary Harley Davidson" förknippar jag med min ungdom (20 någonting), då en som annan kille hade den doften. Och det doftade ju gott, men den tiden är förbi.

Själv gillar jag dofter och dofter säger egentligen mera än ord. 
Men ibland kan en doft bedra: du känner en god doft av en man och vänder dig om för att se vem som doftar så gott. Till din besvikelse är det inte en sexig hunk, utan istället en... nja, en besvikelse.

"Parfym används av kvinnan, eftersom näsan är lättare att förföra än ögat" ~Jeanne Moreau~


Aaah, skulle gärna snusa på han!

1 kommentar:

  1. minns att pappa hade old spices med, mamma hade anais anais ellr vanderbillt jag hade samba lukta sött som en karamell, nu brukar jag ha miss Dior de doftar lite allt man kan tänka sej

    SvaraRadera