9 mars 2013

Jag spekulerar...

Ibland kommer jag på mig själv med att fundera på varför allting är som det är, varför är jag jag, varför är du du osv. Varför har vi fått just det liv vi lever? Jag analyserar och funderar, och försöker få någon klarhet i allt. Men jag kommer aldrig på något bra svar, någon bra lösning.

Vi hade ett infotillfälle på jobbet häromdagen. Jag lyssnade... med ena örat, tillika som jag kom på mig själv att fundera vem som har bestämmt att just den och den personen skall få vara chef, den och den försäljare, den och den en vanlig Svensson. 
Jag tittade omkring på alla som satt och lyssnade. Han, med den stora lönen, sitter och plitar ner något till pappers, och lyssnar inte ett dugg. En annan sitter och kollar utbudet på nätet. Den tredje har en telefon, som tydligen inte går att stänga av vid sådana här tillfällen...

Vem kartlägger vad alla kan och inte kan? Vem kan säga att "Du är jätteduktig, jag tycker du skall få 5000 € i månaden och en jättefin tittel, dessutom firmabil och visakort, förstås på firmans namn".
Hur skiljer sig dessa "lyckans ostar" från en vanlig dödlig? Vem mäter hur mycket de kan och inte kan? År det bara betyget/skolningen som räknas?

Orsaken till detta funderande är att jag ibland stöter på väldigt fixa och duktiga människor, men de har aldrig fått en chans till något bättre än vad de gör för tillfället. Menar de är "Svenssons" och de är nöjda med sitt liv som så. Eller de verkar nöjda i varje fall. Förstås, det man inte vet saknar man inte. I detta fall är de nöjda med det de har, för de har inte ett hum om hur det skulle vara att ha det annorlunda.
Då funderar jag varför har ingen lagt märke till hen? Är det för att hen är tystlåten och inte sådär jätte social eller kanske inte för fram sig så mycket? Blir dessa individer oupptäckta? De får aldrig visa vad de går för? Har dessa individer inte tillräckligt med fyrk för att studera sig till något högre... eller kanske inte ork, möjlighet, inspiration eller rentav vilja? Och vem säger att om du är högt skolad är du mycket klokare än de lägre skolade? Mäts allting i IQ?
Är han, som sitter på kontoret, mera värd än han som gör fysiskt arbete hela dagen? Jag bara funderar....

Nja. Saken är nog också den att alla vill inte ha mycket ansvar, resa mycket (arbetsresor), ha långa dagar, sitta på kontoret osv. Vi är ju alla så olika.
Och någon måste ju göra sk. "skitjobb" också. Ett jobb är ett jobb som måste göras. Det är ingen skillnad är du chef, rörmokare, lastbilschaufför eller lärare. Alla behövs. Den ena är inte mindre värd än den andra.
Vi borde bara lära oss uppskatta varandra och det vi gör.


Kort och koncist: ibland funderar jag bara på livets mening. På varför allting är som det är. Hur mycket kan vi påverka vårt liv; hur mycket är fast i tur eller otur och hur mycket är fast i dig själv?

Mvh,
En helt vanlig Svensson



"Den har nog som är nöjd." ~Italienskt ordspråk~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar