29 mars 2014

Ett farväl till tvättmaskinen

Har bott i vårat egnahemshus i knappa tio år, nästa år blir det tio år fullt.
Nu, i år, har jag märkt att en mekanisk grej efter annan ger upp. Som tex. våran tvättmaskin. Han har nu börjat säga till om att han har förstoppning. Japp, han lämnar vatten kvar i trumman och kläderna ligger sedan där dyblöta. Problemet är att jag inte vet i vilket skede av tvättprogrammet detta hänt. Jag kollar ju inte vad min trogne vän håller på med, för jag litar på honom. Jag väntar bara han piper till när han är klar. Men nej, han meddelar bara att programmet är klart och att jag nu kan hänga upp kläderna. Undar om han månne fått problem med minnet också då? Att han inte kommer hur länge han borde hålla på?
Men tyvärr, du käre tvättmaskin, så fungerar vårt förhållande inte längre. Vi är en storfamilj, och att hålla på och tvätta kläder i tre-fyra timmar går ej. Det gör att vi inte har tid att tvätta och ännu kolla om du orkar göra ditt jobb eller ej. Dessutom är jag ju rädd du kollapsar helt. Med kläder inuti. 

Jag lyfter på hatten för att du orkat i tio år, det är en respektabel ålder för en tvättmaskin. Nu måste dock våra vägar skiljas åt.
Idag var jag och tittade på en sprillan ny maskin. Han kommer hem i tisdag. Hoppas jag får lika många år med honom som med dig.
Tack för denna tid hos oss. Du är värd din pension.

1 kommentar:

  1. Det är bra att du tackar en gammal trotjänare det är han värd. Vi har nummer två haft länge redan fast nummer ett reparerades.
    Vår diskmaskin sjunger på sista verserna och sköljer mer än diskar, ugnen värmer ojämt, och spisfläkten har sånt oljud att jag brukar stänga av den från elskåpet.
    Jag vill inte tänka på hur mycket det kommer att kosta, det tar jag en annan dag.
    Grattis till din nya tvättmaskin.

    SvaraRadera