23 mars 2014

Some, jag.... och de som vet bättre

Idag har jag funderat på följande sak: Jag, som så många andra, är med i den sociala median på sätt eller annat. Så finns det de som inte är med någonstans, de som "har ett liv", så att säga. Det är helt okej, alla gör ju som de vill. No problemos, för mig i alla fall. Men tyvärr är det inte alltid så hos motparten. Social media kan vara något mycket negativt. Här följer några exempel:

1. Vid en diskussion med anti-some-parten råkar jag säga att jag sett det och det, läst det och det, på tex. facebook. Hoppsan där kom det, det "röda" ordet! Facebook. Nu har jag väckt björnen från vinterdvalan!
Jag ser hur motparten rullar ögon och får fram endast en suck. 
Jag tänker genast att jag borde inte sagt ett dugg. Men för sent, björnen har vaknat! Finns det andra i samma rum, andra som inte hör till den sociala median, så känner jag deras blickar borra sig in i mig...

2. Jag råkar ta ett fotografi av någonting. Må det nu vara fast av en blomma. Anti-some-parten ser det och utbrister genast: "Ja, du lägger det säkert ut på facebook nu". En nervärderande blick medföljer förstås.

3. Jag sitter och pratar med någon och råkar säga att jag hört/läst om det och det, tex. dagen förut. Anti-some-parten ser sin stund kommen och utbrister: "Ja, du hörde/läste det säkert på facebook!" och skrattar elakt.

Det jag är allergisk emot är just dessa uttalanden och det helt löjligaste är: "Jag är inte på facebook/twitter/instagram och bla bla blaa, för JAG har ett liv!"
Det jag undrar är, har man inget liv om man är med i social media? Om jag vill ha kontakt med tex. släktingar från ett annat land? Ta kontakt med vänner från skoltiden eller finna vänner jag tappat kontakten med? Om det enda sättet är att hitta dem på nätet? Hålla kontakt på det sättet? 
Är det så fel? Och vem har gett anti-some-parten rätten att döma mig och mina beslut? 

Jag sitter gärna hemma, rusar inte runt på restauranger, super och har det roligt. Jag har inte huvudvärk följande dag, är trött och hängig. Jag sitter inte vid kaffebordet på jobbet och skvallrar om vem som vart med vem eller hur roligt det var i lördags och hur jävla skit jag mådde dagen efter. Jag gör det inte heller via social media.
Kanske jag borde slänga social media i roskkorgen och slå klackarna i taket? Det godkänns, men inte social media?

Min point är att jag gör det jag vill, håller kontakt med människor just som jag vill. Jag spionerar inte på någon via social media, utan jag läser hur mina vänner mår och vad de håller på med. Vill jag inte läsa något så läser jag inte - hur enkelt är inte det? 
Jag prövar olika alternativ i social media, för att hållas up-to-date med vad det finns och hur man använder olika medier. Jag behöver det redan för jobbets skull. That´s it. Ingenting farligt.
Men jag skulle önska av anti-some-parten att knipa käft i varje fall då de inte har någon aning om vad man kan göra i social media. Oftast så tror de sig veta något, men så kommer det fram att de har ingen aning om vad tex. facebook är. Det är endast ordet som får dem att se rött. Och det att så många vänner är där, men inte de själva. Men valet är ju deras eget. 
Alla väljer vi vad vi gör... och inte gör.

Men... det är som det är. Låten alla få ha sin åsikt, men kom gärna ihåg att inte döma andra efter egen åsikt. Håll er till ert så håller jag mig till mitt. Tackar och bockar, säger somebruden.


Ps Visst skall man vara försiktig på nätet, allting är inte alltid som man tror. Så försiktighet, framför allt.

"Alla rykten är farliga - goda bringar avund, dåliga skam" ~ Engelskt ordspråk ~

3 kommentarer:

  1. VÄLKOMMEN TILLBAKA, roligt.
    Du har så mycket point i ditt inlägg. Jag brukar också bli generad när jag avslöjar att jag läst nånting från FB. Har en massa kompisar som inte är på FB.
    Jag tycker att ifall man vill följa med sin tid skall man verkligen följa med det senaste inom sociala medier annars blir man ohjälpligt baket. Men det går jag inte och säger åt dem som inte är på FB..
    Dessutom är jag inte själv varken på instagram eller twitter så jag kanske inte borde uttala mig överhuvudtaget :)
    Tycker att det är hemskt märkligt att människor som inte ens använder FB har en massa åsikter om det.
    Det är så föråldrat att säga att man har ett liv och därför inte är på FB, så jävla stenålders. Sociala medier har kommit för att stanna. Dessutom är det ett annat sätt att umgås på, ett riktigt bra sätt.

    SvaraRadera
  2. Tackar! Det tog en tid, men nu är jag tillbaka :)
    Thank God är någon av samma åsikt som jag. Jag trodde jag skulle få endast negativ respons, om ens respons överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  3. Jag hann ta bort dej från min lista men skall nu sätta dig tillbaka :)

    SvaraRadera